söndag 16 december 2012

Vår älskling har hunnit bli 11 månader. På lucia, den 13/12. Helt sinnesjukt att hon blir 1 år(!) nästa månad. Här kommer en liten uppdatering om hennes utveckling.

Hon kryper fortfarande och verkar inte ha någon speciell lust till att börja gå ännu. Balansen är fortfarande lite sisådär. Men hon kan stå utan stöd kortare stunder. Hon är fortfarande lite feg och vill helst att man håller henne i båda händerna när hon går. Dock ställer hon sig upp överallt hela tiden. Mot soffan, mot väggen, mot kylskåpet, mot stolar osv. 

Hon tycker om att vinka.

Hon har äntligen(!) börjat sittdansa. Som jag har väntat, det ser ju så otroligt gulligt ut!

Hon gillar olika ljud och instrument.

Något som hon verkligen tycker om är att vara go. Hon är otroligt kärvänlig och lutar huvudet mot en och myser hela tiden. Inte bara mot oss utan även mot sin docka och mot sina gosedjur och liknande.

Älskar att pussas! Det är senaste grejen. Hon vill pussas hela tiden och kommer mot en med plutande underläpp och gör ett litet blåsljud som låter "pfff" när hon pussas. Det är oftast hon som tar initiativ till pussandet. Skitgulligt!

Man märker att hon uppskattar mer och mer att träffa andra barn.

Det är flera saker som hon gjort för första gången denna månad - bland annat baka pepparkakor (eller snarare lekt med kaveln och ätit pepparkaksdegen) och åkt pulka i snön.

Olika sångramsor är uppskattade. Jag skulle vilja läsa lite mer för henne, men hon är inte överdrivet intresserad av att sitta still och lyssna. Hon vill hellre leka med böckerna eller allra helst tugga på dom. Haha! Pekböcker går något bättre, men hon har inte sådär värst mycket tålamod att sitta still.

Hon "pratar" mycket och långa meningar med nananana, dodododo, dadadada, didididi,  osv. Men de enda orden vi  kan urskilja som hon säger är fortfarande "mamma" och "baba". Dock har jag märkt en stor förändring och förståelse för många ord. Hon förstår så himla mycket att jag blir uppriktigt förvånad! 
Vi brukar leka en lek där jag säger olika kroppsdelar och hon pekar på den jag säger. I nuläget kan hon: Näsa, mun, öra, öga, kind, haka, arm, ben, fot, hand, rumpa, mage fast ibland händer det att hon blandar ihop dom. Peka på saker är överhuvudtaget rätt kul just nu tycker Molly.

När det gäller mat har hon ätit lite bättre nu en period igen, men ofta hoppar hon över morgonflaskan med ersättning eller tar bara några klunkar och välling går fortfarande inte alls. Hon sitter numera i sin stol igen vid matningen. Vägning imorgon. Återkommer med resultatet.

Hon gillar inte att ha strumpor på sig och de brukar få sitta på i max 20 minuter.

M är en väldigt bestämd liten dam och visar tydligt vad hon vill och inte vill. Det har hon gjort ända sedan dag 1.

Det är FYRA tänder på gång! Två uppe och två nere. De tar dock väldig tid på sig att komma fram tycker jag... De två däruppe var på gång redan för en månad sedan men vill inte riktigt komma ner.

Hon äter inte själv än, men det har väl med att göra med att jag inte låter henne försöka speciellt mycket. Eftersom hon redan äter rätt dåligt vill jag helst hjälpa till och se till att något kommer in i munnen på henne, men det är väl snart dags att hon får börja träna på att äta själv. 

Sen början av veckan har hon sovit i sin spjälsäng. Det har gått över förväntan! Jag hade tänkt ha henne i vår säng under hela amningsperioden av rent egoistiska skäl, men jag slutade ju amma när hon var strax över 8 månader, ändå har hon blivit kvar där. Det är ju så mysigt att ligga och sova nära. Men nu har vi då påbörjat projekt "Sova i egen säng." Hon är inte helt ovan spjälisen eftersom hon alltid sover i den på dagen. Överlag sover hon bättre på nätterna nu, med några få uppvak/natt.
Oftast sover hon bara en gång om dagen. Det brukar bli mellan 12.00-13.30 ungefär. Ibland sover hon dock bara 30-45 minuter och då brukar hon vilja sova en liten sväng till på eftermiddagen.

I klädväg har hon storlek 68/74. Och när det kommer till blöjor använder hon fortfarande treor. 

Hon är fortfarande mammig. Pappa går bra att busa, leka och gosa med, men om hon blir ledsen föredrar hon att få tröst av morsan och läggningen går just nu inte alls med J, hon skriker hysteriskt. När jag kommer och byter av honom lugnar hon sig direkt och kommer oftast till ro.









2 kommentarer:

Elinor - Dietist om barnmat sa...

Åh Vilken lite sötnöt ni har. Otroligt fin! Vi har ju också en liten kille på 11 månader på annandagen som just passerat 8 kg. Ibland är det lite kämpigt när man jämför med de andra i mammagruppen vars ungar är +10kg. Men så länge de mår bra och njuter av livet. Inget barn är de andra likt.

Emma - mamma till två sa...

Tänk att våra små blivit så stora redan!!
Jag har inga problem om jag upplever det nu ett år efter. Har lite svårt att hålla gaser ibland men det är inget som jag upplever som något problem!
Hoppas verkligen att du får hjälp att komma tillrätta med det som fortfarande inte står rätt till!! Kram