lördag 13 oktober 2012



Liten blir hela 9 månader idag! 

Jag tycker inte utvecklingen från 8 månader till 9 månader är sådär oerhört stor men vissa saker gör hon nu som hon inte gjorde tidigare. Ska försöka sammanfatta lite.

Hon kryper snabbt som attan, med ena knäet och ena foten. Ser jättelustigt ut. :)

Andra tanden är framme och eventuellt är det fler på gång. Denna gång är det nog i överkäken. Hon gnuggar, dregglar och har sig mest hela tiden.

Jag slutade amma henne helt när hon var strax över 8 månader och det var "hennes beslut." Hon visade inte längre något intresse för bröstet och vaknade inte på natten och ville äta. Avslutandet av amningen har gått jättebra! Inga stockningar eller liknande. Det känns både skönt att ha slutat och lite tråkigt eftersom det var så mysigt med närheten när det väl funkade som det skulle. Men mest är det skönt. Och det som känns bäst är att jag inte tog bröstet "ifrån henne" utan att det var hon själv som inte ville längre.

Hon har nog en liten separationsfas nu. Så fort jag lämnar rummet säger hon: "Mammamammamammam", blir ledsen och kryper efter mig. 

Hon är väldigt nyfiken av sig och ska undersöka allt grundligt. Eluttagen framförallt är väldigt intressanta. Vi har petskydd i men jag gillar ändå inte när hon ska vara där och greja. Hon förstår när man säger "Nej" eller "Ajaj", då svarar hon "Eh" tillbaka och lyder oftast och slutar pilla. Inte alltid, men oftast.

Nattsömnen är det väl lite sisådär med för tillfället. Vissa nätter sover hon jättebra och andra är hon vaken 2-3 h i sträck. Hon vaknar oftast runt 7.30 på morgonen. Sen tar hon en tupplur innan lunch. Ibland sover hon bara två gånger på dagen nu, ibland blir det tre gånger.

Maten har det gått bättre med tycker jag. Hon tar emot ersättning igen och äter då 165 ml på morgonen och ibland på kvällen. De senaste dagarna har hon dock krånglat igen och varken velat ha ersättning eller mat. Vid vägningen igår hade hon bara gått upp 167 gram på en månad. :( Från 6918 g till 7085 g. Ska iväg igen nästa vecka och väga henne.

Hon ska ställa sig upp hela tiden, uppneruppneruppner, dock har balansen inte blivit särskilt mycket bättre och hon ramlar mycket. Jag försöker ha tyghjälmen på henne för att skydda det lilla huvudet.

Hon ställer sig mot soffan och går längs med den.

Hon älskar att borsta tänderna! Först brukar jag hjälpa henne lite, sen får hon sitta själv och greja.

Hon har fortfarande svårt med plockmat eller att äta själv och leker mest med det istället för att stoppa i munnen.

Det går mycket bättre att ge henne bitar, nu kväljs hon inte alls lika mycket och kan faktiskt äta 8-månadersburkarna ganska bra.

Det är fortfarande superroligt att gå när man håller henne i händerna tycker hon. Hon ser ut som en liten fyllegubbe när hon vinglar fram.

Hon gillar att krypa bort till leksakslådan och välta den och plocka ur leksakerna.

Molly älskar dammsugaren och kryper efter den och lägger sig på den eller klappar på den.

Hon har lärt sig att "vara go" och när man frågar "Kan du vara go på mamma?" så lutar hon huvudet mot en och gosar in sig. :)

Nya grejen är att knacka. Hon knackar på allt hela tiden.

Hon kan även vinka, men helst inte på beställning utan bara när hon själv känner för det.

Hon testar sin röst mycket och skriker ibland väääldigt högt. Hon "pratar" fortfarande mycket men inga ord som man kan urskilja förutom "mamma".

Hon brukar gömma sig under kjolen på klänningen eller under en filt och när man frågar "Var är Molly?" drar hon bort den och skrattar när man säger "Tittut!"

Hennes hår har börjat växa tillbaka och bli lite tätare och i nacken är det ganska långt. Hon verkar bli ganska mörk, fast inte lika mörk som hon var i början.

Vad gäller kläder använder hon strl 68, och jag tror att vi nu lagt bort alla kläder i strl 62.

Hon kan fortfarande roa sig själv lite längre stunder nu.

Att kolla när mamma plockar in i diskmaskinen är otroligt intressant!





5 kommentarer:

Anonym sa...

HEjsan!!

Jag hittade din blogg via familjeliv. Jag sökte på inlägg : Gravid utan symptom, kanske kommer du ihåg att du skrev det? Jag känner att det inlägget stämmer precis in på mig och min graviditet. Jag är i v6 kanske å känner typ ingenting. Hade enorm molvärk i början, ömmande bröst men nu känner jag yterst lite. Tänkte mest höra hur det gick för dig? Ser att du har en underbar dotter och det kanske var hon som inte förde sånt himla liv i början av din graviditet.
Hoppas att det är ok att jag frågar. Jag går och är så himla orolig och bara vill göra ett UL. Ha den bra Söndag. Anna

Milla sa...

Hej! Kul att du kikade in. :-) grattis till graviditeten först och främst. Vad underbart. :-)

Jodå. Det var allt denna lilla gullunge som låg därinne och inte gjorde så mkt väsen av sig i början. Jag var väl mest rädd eftersom vi försökt så länge och jag vågade inte riktigt tro att jag verkligen var gravid! Sen hade jag inte den där oerhörda tröttheten som alla pratar om eller illamåendet. Spydde inte alls! Jag mådde faktisk bättre än nånsin under min graviditet. Så det var svårt att tro att jag var gravid.

Men försök att inte oroa dig för mycket. Du ÄR gravid, försök glädjas och njuta av det! Och lycka till med allt! Kram!

Anonym sa...

Vad vänligt av dig att svara : ) ja jag är så himlans nojjig. Det är vårat första barn och vi har försökt i evigheter känns det som. Å som du säger, jag mår toppen. Skulle inte mensen vara borta skulle jag inte ha en aning om att jag är gravid. Längtar till UL så tar jag allt efter det :). Du har en jättebra blogg och här kommer jag att stanna kvar. Ha det gott !!! Med vänlig hälsning, Anna

Mia sa...

Snart är hon femton! :-)

Mia sa...

Snart är hon femton! :-)