torsdag 23 augusti 2012

Bland det värsta jag vet är när folk ska påpeka hur liten Molly är. "Men guuuud vad liten hon är!" eller "Oj, vad liten!" osv. Jamen, jag VET att hon är liten. Tell me something I don´t know. Ni måste inte påpeka det hela förbannade tiden. Och jag oroar mig till och från massor över hennes vikt och då gör det inte saken bättre att folk säger så och liksom späder på min oro ytterligare.
 
Förresten är hon inte sååå liten. Det beror på vad man jämför med. Alla barn är olika och alla är inte små, tjocka minibuddhor. Mamman (a.k.a jag) är inte speciellt stor heller med mina 151 centimeter över jorden. Är det någon som var liten back in the days så var det jag. När jag var 7 månader vägde jag 5700 gram och var 60,5 lång. När jag var 11 månader gammal vägde jag 6500 gram och var 65,5 centimeter lång. Ungefär så stor som M var nu på 7-månaderskontrollen. Då var hon 65,5 centimter lång och vägde 6526 gram. Då skiljer det ändå 4 månader i ålder också.
 
Hon följer sin egen kurva rätt bra, även om den är lite flack och inte pekar spikrakt uppåt. Hon är oftast pigg och glad och verkar må bra (förutom nu när hon börjar få tänder) Och hon ser proportionerlig ut, så egentligen är jag inte överdrivet orolig för henne och hennes vikt. Men jo, M matvägrar fortfarande emellanåt och det är svårt att få i henne mat. Så självklart blir jag ändå orolig ibland när jag jämför med andra tjocka, runda bebisar.
 
Men som sagt, alla är olika - korta, smala, långa och tjocka. Så länge hon verkar må bra så ska jag försöka sluta bry mig. Och visst skulle jag föredra att hon hade lite mer hull på kroppen att ta av när hon exempelvis blir sjuk och så, men nu har hon inte det. Snälla, sluta påpeka hur liten hon är. Det hjälper ingen. Hon blir inte större för det och jag mår definitivt inte bättre.
 

9 kommentarer:

Sara sa...

Jag tycker hon ser helt perfekt ut! :) Hon är ju bara så himla söt. Bry Dig inte om vad andra säger om att hon är liten. Hon får säkert längden efter Dig. :) Inget fel med det. Min kusin blir 10 idag och han är lika lång som min brorson - som är fyller 6 i november! Och min kusin är så himla smal. Men läkarna säger ingenting om det för han följer sin egen kurva. :) Och så länge Molly följer sin kurva så är det ingen fara. :) Kram

Anonym sa...

Folk säger inte åhhh så liten hon är för att vara elaka!!!! När jag säger åhhh så liten när jag ser en bebis så är det för att bebisar är små och helt underbara, små små fina fötter, till skillnad mot min 4 årings och då menar jag inte "fan vilka små fötter hon har

Anonym sa...

Man ska inte tolka allt så negativt. Det är bara att inse att det är så folk säger om små bebisar. "så stor hon blivit" kommer du få höra när hon blir äldre och tolka det för Guds skull inte som att hon blivit tjock då. För då säger man så för att hon växt (normalt) och att det kanske hänt mycket sen man såg henne sist!

Milla sa...

Anonym: Jo. När de säger så är det för att de tycker att hon är LITEN. Inte liten och söt. Tror du inte jag märker skillnaden? När folk ler och säger Åh, vilken liten bebis, eller när de lägger huvudet på sned och säger Åh vad liten hon är. Hon är normal. Bara lite mindre än genomsnittet kanske. Punkt.

Jag vet själv hur jobbigt jag tyckte det var när jag var ung och blev retad för att jag var så liten och kort. Bara en kommentar som Oj, vad kort du är, sårade jättemycket. Jag behöver inte få det kastat i ansiktet hela tiden. JAG VET att jag är kort. JAG VET att M är liten också.

Jag tolkar inte ALLT negativt. Men just detta är jättetråkigt när folk säger så, eftersom hon har problem med maten osv redan.

Frida sa...

Jag förstår verkligen att det är tungt för dig att höra andra påpeka Mollys vikt. Det är idioti att ens påpeka hur andras barn ser ut. Jag har aldrig förstått det.

Min äldsta dotter, Thilde var riktigt go och rund, tills vi började med smakportioner. Hon rasade i vikt, åt i princip ingenting och jag var jättestressad över hela situationen. Hon stod i princip stilla i vikt i säkert 7-8 månader. Eller så gick hon ned. Jag kämpade med att få henne att äta men ingenting fungerade. Samtidigt fick jag lyssna på mammor runt omkring som klagade på att deras barn åt som grisar och gick upp alldeles för mycket (i deras ögon). Det fanns inget som gjorde mig mer arg! Inte förrän Thilde var kring 2år började hon äta bättre och mer som en n

Jag tycker att Molly ser helt perfekt ut, hon är väldigt proportionerlig och ser pigg ut och det är det viktigaste!

Frida sa...

Det ska stå, först när hon blev kring 2år så började hon äta mer som andra barn. Men hon har alltid varit liten i maten och kommer nog alltid att vara det.

Milla sa...

Frida: Tack för stöd. Det värmer! <3

Anonym sa...

Vet precis vad du menar! Min lilla groda har alltid varit tunnare och snäppet kortare än alla andra, för att inte tala om hennes små kråkfötter (stl 24 och hennes jämnåriga polare 26-27) men jag & Olle är ju inga basketspelare så hon lär ju inte bli det heller... Men hon följer ju SIN kurva alldeles utmärkt! :-)
Kram Mia

Milla sa...

Mia: Precis. :-) så länge de mår bra så! Känns skönt att det finns fler små barn, men som ändå är pigga, friska, glada och helt normala!