torsdag 24 januari 2013

Tack för tips om mat till lilla M! Nej, salt tänker jag inte börja ge henne ännu. Är ganska noga med det faktiskt. Det där kycklingreceptet lät smarrigt för båda stora och små magar, ska testas vid tillfälle!

Ja, tredje inskolningsdagen på dagis avklarad. Det har gått bra även idag och för första gången har hon lämnat min sida korta stunder för att på egen hand utforska lite eller leka med någon av barnen eller fröknarna. Det känns bra!

Något annat som känns bra är att idag åt hon frukt på fruktstunden! Hon äter aldrig frukt hemma. Jag försöker och försöker och hon spottar ut och spottar ut. Varken päron, äpple eller banan var tilltalande i tisdags, bananen smakade hon på men den kom ut illa kvickt igen. Äpplet smakade hon lite på men gav mig en min som såg ut som jag höll på att förgifta henne och päronet bemödade hon sig inte ens om att testa utan slängde det ifrån sig rakt över bordet.

Men idag smakade hon på bananen. Jag fick dock hjälpa henne lite. Först kom det ut igen, men andra gången jag stoppade in det tuggade hon och svalde. Hela TRE bananskivor åt hon. Och lite mindre än en halv äppelbit. Hon tuggade mest och spottade ut av någon anledning? Men ändå. FRAMSTEG!

Lurren gick inte lika bra. Broccolin åt hon med glädje faktiskt. Sen var det mos och färsbiff och hon åt litegrann och verkade inte tycka illa om det, dock var hon så trött. Och när hon blir trött blir hon grinig och gnällig och inte alls sugen på att äta. Så det gick väl sådär. Men det känns ändå helt okej. Jag tror och hoppas att det kommer lösa sig över tid.

Gårdagens middag bestod av frikadeller med persiljemos och ärtor och broccoli till. Det var tydligen gott för hon åt jättemycket! Tur att jag gjorde två portioner, för det är även dagens middag. Det känns så himla skönt att veta att det inte längre är totalstopp när det gäller hemlagad mat. Jag ska testa att göra köttfärssås och spaghetti till henne idag som hon ska få imorgon. Tar dock gärna emot fler tips på bra mat att laga till di små!

Imorgon är det dags för stora eldprovet på dagis. Då ska jag lämna henne ensam mellan 9.00-11.00. Det blir intressant att se hur det går. :)


10 kommentarer:

Anonym sa...

Åh va skönt! Men det var ju det jag sa, de blir bättre på förskolan då de lär sig av varann. De kan vara väldigt trötta under dagen av alla nya upplevelser och intryck och kanske inte äter så mycket pga det, sen är det mycket runt om som kanske distraherar. Så var det för oss och han var dödshungrig när han väl kom hem, hängde runt benen på mig i köket! Men det löser sig av sig själv, som det gör med det mesta. Jag är övertygad om att hon snart äter det mesta. När barn matvägrar är det faktiskt bra att berömma dem när de väl äter, för att skapa lite positiv energi :) Lycka till vidare och jag är glad för dej att det börjat lossna! /Julia

Erika.Å sa...

torsk och äggsås
korv stroganoff
fiskgratäng
kycklinggryta

Tuva äter lättare grönsaker om de finns i maten ;-)

om du inte vill ha salt, gör som du gör din egen mat fast uteslut saltet.

Milla sa...

Tack snälla, för din kommentar. :-) jag hoppas innerligt att.du har rätt, det låter väldigt logiskt! Jag berömmer alltid m när hon äter just för att skapa lite positiv energi. :-)

Milla sa...

Torsk och äggsås har jag faktiskt tänkt terra! :-) korvstroganoff har jag testat och der var inte jätteäckligt men inte heller vidare gott! Ska dock testa igen snart! Har köpt hem falukorv åt henne. :-)
Vad har du för gott i fiskgratängen! Och i kycklinggrytan? Jag känner mig så enformig hela tiden vad gäller maten. Tack så mycket för bra förslag!

zara sa...

Men det är nog lite salt i burkarna från ett år tror jag? Om du vill undvika det tänkte jag:) Jag brukar göra samma mat som vi äter, men undvika saltet. Vi andra saltar vid bordet. Vissa saker är ju krångliga att dela, men husmanskost som köttbullar, pannkakor, köttgryta, dillkött, fisk med mos och så är poppis här. Gärna extra "såsigt". Persiljemos lät gott!

Milla sa...

Mjo, de innehåller ju en del salt tyvärr. Ger både 8-månaders och 1-årsburkar, men numera blir det inte ens en hel burk om dagen, så jag är inte speciellt orolig över den saltmängd hon får i sig via det. All mat jag lagar är dock helt saltlös.

Är så dålig på husmanskost eftersom jag inte äter så mkt kött själv. Men köttgryta ska testas (igen) och fisk och mos brukar gå ner här med! Tack för tips! :-)

Erika.Å sa...

fiskgratäng, med egetgjort mos. Jag gör en dillsås och har över, ost kan man ha om man vill =)
kycklinggryta gör ja lite olika, antingen med curry i eller så kan man ha tomtarpuré, lite vitlök kanske och andra kryddor. Har antingen mat. grädde eller mjölk i som bas. Brukar också ha i frysta grönsaker, ärtor majs paprika.
Man kan göra pannkakor med riven morot i också.
Potatisbullar är gott med ;-)

Erika.Å sa...

stuvade makaroner
kassler
potatisgratäng (kan även blanda i skinka i så blir de skinkgratäng ;-) )
köttfärslimpa
ost och skinksås

Milla sa...

Tack så hjärtligt!

zara sa...

Själv önskar jag aar jag vore bättre på vegetariskt:) men böngrytor eller mat med quorn är ju hur bra som helst det med, bara man har en proteinkälla, så du kan nog testa det med!