måndag 2 juli 2012

Jag vet inte om Molly är ovanligt liten i maten eller om hon äter "normalt."
De senaste dagarna har jag nu lyckats byta ut två av dagens amningsmål mot ett mål gröt och ett mål ersättning. Dock äter hon inte riktigt en hel portion gröt, snarare 2/3.

Jag tycker att en portion ser väldigt mycket ut för en så liten krabat, men jag går ju efter måtten på förpackningen där man ska blanda 1 dl vatten med 5 msk pulver.
Ersättning dricker hon 150 ml. Jag har fått för mig att det är ganska lite för att vara 5,5 månad? Fast det där är väl väldigt individuellt förstås.

Purén går det sådär med. Hon äter den, men det tar lite tid och hon äter fortfarande bara 1 kub. Igår ville hon bara ha en halv.

I övrigt har hon varit ganska nöjd och belåten om man jämför med hur hon var när hon hade den där gnällperioden nyligen. Men vi saknar pappan i familjen väldigt mycket och önskar att han kunde vara hos oss lite mer. En stor eloge till alla singelmammor därute som klarar sig ensamma JÄMT, även på helgerna. Jag hade inte pallat. Det är en sån otrolig skillnad när man är två.

6 kommentarer:

Zarah sa...

På NAN 1's förpackning står det att barn mellan 5-6 månader ska äta 180-250 ml (måttat före man blandat med pulver) men det är ju bara rekomendationer. Man får anpassa efter sitt barns behov. Liam äter som mest 180 ml (blandat med pulver blir det knappt 200 ml)
Molly har ju aldrig varit stor i maten så det är nog tillräckligt för henne då.
Semper kanske har andra mått-tabeller.

Du behöver nog inte vara orolig :)

Trivsamma förändringar sa...

Ebba har alltid varit liten i maten. Hon blev proppmätt efter 60-90 ml ersättning i Mollys ålder. Bara några få skedar med pureér, och det är fortfarande inte någon succé. Välling började hon inte äta förrän vi slutade amma när hon var 8 månader. Och då fick hon även mer aptit på gröt och äter nu ganska bra. Så hon fick kanske i sig mer än vad jag trodde när hon ammade... Men hon har aldrig varit stor i maten. Vid 9 månader blev hon även betydligt mer rörlig och förbrukade nog mer energi än innan. Det är svårt det där, men när de är nöjda så är det nog ingen fara!

Kram

Zara sa...

Det är nog väldigt olika, men så länge barnen går upp i vikt kan man nog vara lugn. Vad jag har förstått så är det lite knixigt med Mollys vikt, så ring och be BVC om lite tips (om de nu har sådana på lager). Man kanske kan tillsätta lite mer fett i puréerna? Grädde? (Nu är jag väldigt osäker på om man får och ska ta just grädde, så kolla med BVC, jag bara spekulerar). Jag brukar göra en puré med blomkål, potatis och timjan där jag tillsätter både smör och olja, och den äter A massor av, annars är hon måttligt intresserad av puré. Eller gröt. Det enda som går ner är tutte och välling, annars är inte hon heller överdrivet stor i maten, men ändå tjock som en julegris så jag vet inte hur det gått till. Kanske behöver Molly äta lite och ofta? Eller tvärtom, bli riktigt hungrig och äter då mer? Tänk vad de ger en funderingar dessa små liv! :)

Milla sa...

Tack alla för era kommentarer! Det är väl bara att inse att alla barn är olika och att Molly är liten i maten. :)

Erika sa...

Tuva äter bara en halv portion gröt till frukost, men en hel till kvällen. Ersättning dricker hon sällan allt när jag gör på 180 ml. Hon äter ungefär 2 msk puré vid måltider.
Magsäcken är ju inte så stor på bebisar och hon äter väl bara smakportioner än så länge och då blir det inte så mkt.

Emma - mamma till två sa...

Det där med mat är så himla olika. Oskar och Molly är ju ganska precis lika gamla men Oskar är ju mycket större. Han äter Semper-gröt på morgonen som vi gör på 1,5 dl vatten. På kvällen äter han havregrynsgröt som vi gör på 1 dl havregryn, en lika stor portion som jag äter.
Hur mycket barna äter går också så himla mycket i perioder beroende på vart de är i utvecklingen.
Huvudsaken är att hon är nöjd och är hon det så tror jag inte att det är nån fara!!

Och jag håller med dig. Är också imponerad av alla singelmammor!!