onsdag 25 april 2012

Pricktestet visade inget. När vi kom dit visade det sig att vi BARA skulle kolla mjölk, men jag insisterade på att de även skulle kolla några av de andra vanliga födoämnesallergierna (ägg, soja bland annat). Det är väl själva fan att man ska behöva tjata om precis allting!

Doktorn sa att alla symtom ändå tyder på att hon är allergisk mot mjölkprotein och att hon ska behandlas som om hon är det tills vidare. Pricktesten ger ju bara utslag i hälften av fallen när de är så små. Jag frågade om recept på mjölkfri ersättning och det fick jag utan vidare. Kan vara bra att ha hemma och jag har även tänkt att inom kort införa något mål ersättning om dagen istället för att amma varje gång.

Sen klämde och kände läkaren på henne och lyssnade på hjärtat och han sa att han i övrigt verkade vara en frisk bebis som utvecklas som hon ska! Så jag får väl försöka släppa lite på den där känslan att något är fel på henne kanske...? Bajset hade han inte så mycket att säga om.

Något som iallafall gjorde mig överlycklig var att hon gått upp i vikt sedan sist! På 10-11 dagar hade hon gått upp 266 gram (önskvärt är ca 100-150 gram/vecka) och nu väger hon över 5 kg!

Idag la jag som vanligt Molly i babygymmet på morgonen så att jag skulle hinna fixa mig och göra ordning frukosten. I 15-20 minuter orkar hon ligga där innan hon tröttnar så det gäller att jobba snabbt! Efter ungefär 5 minuter gick jag för att kolla till henne och då låg hon på MAGE! Jag tänkte att hon liksom vält över av en slump och vände henne tillbaka igen.

Efter en stund gick jag och kollade till henne igen och även då låg hon på mage. Vid ca 5 tillfällen på 20 minuter vände hon sig, men aldrig när jag såg det. Satt bredvid för att försöka filma, men då lade hon sig bara på sidan. Undrar om hon lärt sig vända sig eller om det bara var tillfälligheter? Vad jag har förstått är det ganska tidigt att vända sig just från rygg till mage innan man ens är 4 månader gammal.

2 kommentarer:

Trivsamma förändringar sa...

Tråkigt att inte kunna få det bekräftat att det är mjölk hon reagerar på! Självklart vill man ju att hon ska vara helt "frisk", men när det ändå är något som hon reagerar på så är det ju alltid lättare när man vet vad det är!

Det går så fort när de väl lär sig något! Du kommer nog också få se det med egna ögon när hon vänder sig ska du se! =)
Ebba vände sig några gånger i vår säng när hon var strax innan 4 månader, men det dröjde lite längre innan hon gjorde det på golvet.
Här börjar det nog krypas snart Phhuuu kommer inte få en lugn stund sen ju haha

Kram Maria

Trivsamma förändringar sa...

Tråkigt att inte kunna få det bekräftat att det är mjölk hon reagerar på! Självklart vill man ju att hon ska vara helt "frisk", men när det ändå är något som hon reagerar på så är det ju alltid lättare när man vet vad det är!

Det går så fort när de väl lär sig något! Du kommer nog också få se det med egna ögon när hon vänder sig ska du se! =)
Ebba vände sig några gånger i vår säng när hon var strax innan 4 månader, men det dröjde lite längre innan hon gjorde det på golvet.
Här börjar det nog krypas snart Phhuuu kommer inte få en lugn stund sen ju haha

Kram Maria