måndag 2 april 2012

Som ni vet misstänker jag ju att Molly är allergisk mot komjölksprotein. Eftersom jag helammar för tillfället har jag slutat äta mjölkprodukter på prov för att ser om det gör någon skillnad. Alltså, ALLA mjölkprodukter såsom skummjölk, vassle osv osv. Det är nästan mjölk i allting, fast man vet inte om det. Prickarna har minskat, men hon har fortfarande superont i magen och fiser massor.

I 3,5 vecka har jag varit utan mjölk. Alternativ till vanlig mjölk och grädde finns det ganska gott om, så själva matlagningen går ganska bra. Men i ungefär en vecka nu har jag varit vansinnigt sugen på en massa saker som innehåller mjölkprodukter av olika slag. Jag riktigt crejvar choklad! Jag vill ha choklad i alla dess former. Och ost. Vanlig jävla prästost, brieost, chévre, gorgonzola. Och vispgrädde. Och glass. Ja, ni fattar. Jag vill ha allt som jag inte får. Det börjar bli riktigt jobbigt att inte kunna äta vissa saker IFALL hon nu är allergisk. Det vet vi ju inte säkert ännu.

Vi har iallafall fått en remiss idag för pricktest. Men jag hoppas verkligen att de tänker ta blodprover också för att kolla upp henne ordentligt. 24:e april fick vi tid, så det är väl bara att bita ihop i tre veckor till!

Molly hade förresten gått upp närmare 160 g på sex dagar vid förra vägningen och det kändes oerhört skönt! Hon har dock fortfarande perioder då hon matvägrar på grund av magont. Som igår till exempel. Hon åt inte på över 6 h. Och fortfarande har hon en period mllan 17.00 och 19.00 då hon sätter igång och gråter/skriker/fiser för att hon har så ont. Och diarrén är också kvar. Så nu hoppas jag att de hittar orsaken till det. Det är synd om lilla bebisen.


8 kommentarer:

Malla sa...

ooooh jag tvivlar på att jag skulle klara mig levande utan choklad i alla fall 2 ggr i veckan ;)

Frida sa...

Är Molly för liten för att börja träna och ligga på magen än? Så där att de ligger och lyfter huvudet så de tränar ryggmusklerna. Vår son gjorde det tidigt och han avskydde det men det positiva var förutom att han fick stark rygg, att när han blev förbannad så låg han och fes för det blev ett tryck på magen när han skrek... Nu fick han inte ligga i en halvtimme men en liten stund då och då.

Hoppas det ger sig. Choklad får du äta snart ändå. Ät maränger istället :)

Anonym sa...

Har ni testat att ge ersättning istället... Jag vet många bebisar som fått bort sitt magknip direkt de slutat amma och testat ersättning istället...

Milla sa...

Jaså? Nej, det har vi inte gjort. Vill undvika den mjölkfria ersättningen så långt det går eftersom den ska smaka väldigt illa. Men så småningom kommer hon ju att få det om hon är allergisk. Vad beror det på att det är snällare mot magen? Bröstmjölk känns ju mer naturligt.

Frida sa...

Enligt de flesta råd jag har fått så är bröstmjölk absolut mildast för små bebismagar. De får dessutom de viktiga antikropparna via bröstmjölken.

Anonym sa...

Vår dotter tål inte komjölksprotein. När vi började med nutramigen trodde jag det skulle bli svårt men det var inga problem alls :) hon åt upp 90ml direkt så det var bara att gå å blanda mer, super skönt. Jag smakade på det å jag tycker det smakar blä... /Sandra

Anonym sa...

Ja men inte om dom inte tål det! Tål man inte komjölksprotein så är man oftast överkännslig mot ägg & soja produkter. Å en massa saker till... /Sandra

Milla sa...

Ja, jag har förstått att det är vanligt att ha flera allergier. Vi får vänta och se vad proverna visar.