lördag 13 augusti 2011

Här ser ni en del av det som inhandlades på Gekås. En resväska full med babysaker. Till exempel nappar, mysig filt, tummenfigur(!), sängkläder, pyjamaser, dregglisar och lite annat smått och gott. Jag gick igenom alla mina bebisgrejer litegrann förut och det känns som om vi har ganska mycket, men såklart är det vissa saker som behöver kompletteras. Bland annat underlakan.

Jag har läst på Familjeliv om flera stycken som fått tråkiga besked i samband med RUL, bland annat var det en bebis som saknade njurar. En annan hade fulla magen med vatten och skulle inte överleva. Allt detta i en och samma tråd - Januaribebis 2012, som jag också är medlem i. Nu börjar jag bli mer och mer nervös för att något ska vara fel på liten. Delvis för att jag inte känner av bebisen något ännu (jo, jag vet att det brukar kännas något senare för förstföderskor) men också för att de som fått tråkiga besked inte känt av något speciellt innan och magarna har växt som vanligt och så. Vad som helst kan hända.

Egentligen borde jag inte oroa mig, för OM det skulle vara något fel så kan jag ändå inte göra något åt det. Men skulle det vara det vet jag inte vad jag gör och hur jag reagerar. Jag klarar nog inte det tror jag. Tänk om man skulle vara tvungen att ta bort barnet nu. Hemska tanke! Därför får jag lite dåligt samvete när jag sitter och tittar på alla bebissaker som vi redan köpt. Är rädd för att vi inte ska få användning för dom på länge. Törs knappt köpa något mer nu innan man vet hur han/hon mår. Men jag hoppas att allt kommer se bra ut och att vi har en frisk liten bebis på bakning.

Jag är otroligt tacksam över att det har gått så långt i graviditeten redan och att jag fått må så bra. Att jag får vara med om detta underbara. Nu hoppas jag på att resten av graviditeten kommer fortlöpa utan problem också.



9 kommentarer:

När ett plus ett blir tre sa...

Å vad roligt att få gå runt på Gekås och handla till bebisen. :-) Jättefina saker ni köpt!

Trivsamma förändringar sa...

Det kommer gå bra med RUL ska du se! Men jag vet verkligen hur jobbigt det är att fundera på hur man skulle reagera på en sen abort, usch o fy!
Tror det är bra att vara lite nervös och förberedd på att de faktiskt kan se saker på RUL, och inte bara tro att man ska in för att få se sin bebis. För de allra allra flesta går det ju väldigt bra, speciellt om den klarat av de första 12 kritiska veckorna!

Ha en skön lördagkväll, kram Maria

Marie sa...

Det kommer säkert gå bra ska du se :)
Fina saker :)

Nä jag gillar inte svamplukt över lag tror jag *s*

Malin sa...

Förstår din oro, tror de flesta känner likadant, men jag är SÄKER på att din bebbe mår bara fint, det är er tur nu! Man känner inte så mycket, precis som du säger, mer än att man är trött, kanske illamående... 2:a barnsföderskor känner sparkar i v 16-17, men för din del kan det bli v 20 eller mer innna du känner av dom, då kommer du ändå bli tryggare med att bebben mår bra... Njut och kasta bort din oro! kram m

Malla sa...

jag tror många känner oro, men kom ihåg att försöka njuta av den här perioden också!
en del känner inte av bebisen förrän i vecka 20, så inga konstigheter med det :) köp dig en sån hemma-lyssna-på-hjärtat-grej så kan ni lyssna på liten varje dag om ni vill :)

Anonym sa...

Jag kände sparkarna i vecka 22 med mitt första barn. Med barn nr två kände jag i vecka 20 så man behöver inte känna andra barnet speciellt tidigt heöller. Jag var jätteorolig men det är väl så vi tjejer är ...:-) det kommer gå bra!!

Anonym sa...

Du borde igentligen inte läsa mer där föräns du gjort Rul. När är det?
Fast jag va lika dan, läste om allt och hade panikångest för Rul..

Det kommer gå bra gumman <3

Fina saker ni köpt..

Kram

K sa...

För de allra flesta går det bra gumman!! OM något skulle vara fel tror jag inte du mår sämre bara för att du handlat litegrann. Det gör nog inte mindre ont. Jag tror att det är ER tur nu. Så det så. De allra flesta får som sagt BRA besked på RUL!! Väldigt ovanligt med tråkiga nyheter. Vad gäller sparkar kände jag inte av dessa förrän sent, pga moderkakans position. Att inte känna nåt förrän i vecka 22 är fullt normalt! Stor kram!

K sa...

Vad gäller en doppler för hemmabruk skulle jag INTE rekommendera det! Min svärmor är barnmorska, och hon avråder å det starkaste. De där små apparaterna ínnehåller nämligen mycket mer strålning än sjukhusets stora ultraljudsutrustning! Tro't eller ej. Dessutom tycker jag nog att det är fullkomligt onödigt att lägga pengar på en sån sak...du hjälper ju inte bebisen på något sätt! Ofta hör man mkt dåligt eller inte alls med en sådan apparat, och tänk vilken oro om du nu inte hör bebben! Du förbättrar ju inte bebisens chanser genom att lyssna på dess hjärtslag varje dag. Nä, helt onödigt enligt mig. Jag skulle aldrig köpa en sådan, ffa på grund av strålningen.