söndag 23 februari 2014

...åker vi till barnakuten med M. Eftersom hon klagat till och från på magont i typ 2 veckor nu, knappt orkar äta något och kväljs när hon får nåt i munnen sen i fredags så är det bäst att kolla det. Sen bajsar hon hårt/löst periodvis och nu är bajset väldigt ljust. Kanske inte riktigt kittfärgat som jag skrev tidigare men åt det ljusbruna/ljusbeiga hållet.

Sen klagar hon väldigt att hon har ont i rumpan, men främst snippan, varje gång man ska torka henne när hon bajsat och hon är dessutom röd, så jag funderar på om det kan vara svamp? De får kolla det också. Idag sa hon dessutom att hon inte ville kissa på pottan för det gör ont. Hm. Uvi? Eller så svider det kanske bara ändå för att hon är röd och irriterad.

Jag funderar så mycket på detta med M hela tiden och oroar mig för allt. Det är lite så jag funkar. Dumt nog. Oroar mig för hemskheter tills motsatsen är bevisad. Det borde ju vara tvärtom. Är lite inne på att hon har nån födoämnesallergi, typ gluten, och att det är därför hon mår som hon gör. Men det ger sig väl inte till känna bara sådär helt plötsligt en dag?

Om det visar sig att hon har någon allergi skulle det förklara mycket egentligen. Hon har haft besvär med magen ända från födseln. Först var hon väldigt lös i magen och mjölkproteinallergi misstänktes av olika anledningar. Pricktestet visade inget dock. När hon började övergå till mer fast föda blev hon skithård i magen och vi fick till slut börja ge laktulos. Det gjorde vi länge, och gör fortfarande vid behov. Hon har aldrig riktigt varit särskilt intresserad av mat och att äta även om hon för det mesta numer äter ok. Kanske för att hon fått ont i magen?

Dessutom har hon ju haft dålig viktuppgång ända sen hon var bebis. Det kan delvis förklaras som ärftlighet, jag är ju liten och var ännu mindre än henne som barn. Men ändå. Tänk om det är så att hon har nån allergi. Alla bitar skulle liksom falla på plats. Hon är 2 år och väger bara 9 kg. Hon kanske inte kan ta upp näringen i maten ordentligt?
Eller så är det bara så att hon är liten. Som mig. Har inte funderat så mycket på hennes litenhet och vikt på länge nu eftersom hon utvecklas normalt i övrigt och är en jättefin och smart liten tjej, men nu har tankarna återuppväckts igen. Så många tankar och frågor utan svar. Jag vill ha svaren!

Hoppas de tar detta på allvar imorgon och gör någon slags utredning och inte bara skickar hem oss och säger att "det är normalt. " Hon ska ju inte behöva ha ont i magen och kväljas varje gång hon äter. Det är INTE normalt.

0 kommentarer: