lördag 23 januari 2010

Jag gick och lade mig förut och sov i lite mer än en timme. När jag vaknade var jag ännu tröttare. Jag hade lätt kunnat sova ända tills imorgon bitti om jag hade velat! Istället tvingade jag mig själv att gå upp. Jag traskade iväg till affären och handlade lite till middagen. Det blev inte någon fiskgryta. Jag insåg att det skulle vara vitt vin i grytan och det hade jag dessvärre inget hemma så det receptet får vänta till ett annat tillfälle.
Istället blev det torskfilé med krämigt västerbottentäcke. Det var gudomligt gott! Ja, jag ljuger inte om jag säger att det var bland det absolut godaste jag någonsin har ätit. Någonsin.

Nu sitter jag här och är fortfarande mätt och belåten. Jag och Jonas har kollat "På spåret", ätit några rutor mörk, rättvisemärkt choklad och druckit ett glas rött. Mysigt!
Jag ska snart gå och lägga mig. Imorgon väntar nämligen en delad tur på mig.


Torskfilé med krämigt västerbottentäcke och fluffigt potatismos.

I receptet skulle man använda sig av en färdig kryddblandning av något som hette lemon, pepper & dillkrydda. Det gjorde inte vi. Jag blandade istället lite olivolja, citronsaft, rivet citronskal, dill, pepparmix, svartpappar direkt från kvarnen och salt och gned in fisken så den marinerades i de goda smakerna.


Bredde sedan på ett lager med västerbottenost +färskost - philadelphia naturell som jag kryddat med salt och peppar. (Naturligtvis den fettsnåla varianten både på västerbottenosten och philadelphian) In ugnen i 15 minuter. Done!

Till detta serverades ett fluffigt potatismos, (som jag haft i både ägg, mjölk och en liten klick smör i. Syndigt gott.) smörstekta champinjoner, kokt broccoli samt några citronklyftor.

Och naturligtvis ett glas rött till.
Det var så jävla gott! Och smakerna passade så bra ihop. Tror jag ska bjuda mamma på det här snart faktiskt. (Här kan ni skymta vår rykande färska nya bänkskiva också)

1 kommentarer:

Therese sa...

Det där såg inte det minsta äckligt ut! :) Blir så sugen på att laga mat när du lägger ut bilder som ser så smaskiga ut :)

Åh tack så mycket! Jag håller tummarna för ett fantastiskt 2010 för mig, och dig, och alla dom som förtjänar det ;)