måndag 19 december 2011

Idag har vi varit hos barnmorskan igen. Det gick bra, även om hon hann göra mig lite nervös!

Hjärtljud:142
Sf-mått: 33
Blodtryck: 135/75

Det var när hon skulle känna efter hur bebisen låg som jag blev nervös. Hon kunde nämligen inte känna alls var de olika kroppsdelarna var. Liten har ju legat med huvudet neråt och ryggen på min vänstersida sedan vecka 28-29 ungefär och man har känt det tydligt. Både jag och J har ju fått känna, men nu gick det alltså inte. Barnmorskan undrade om jag känt ovanligt mycket aktivitet senaste tiden och det har jag till och från. Imorse sa jag till J att det kändes inatt som att bebisen låg tvärs över magen på mig!

Nåväl. Hon fortsatte att klämma, men sa sedan att nej, det gick inte att känna. Hon misstänkte att den kanske vänt sig och låg i säte! Hundra miljoner tankar hann gå genom huvudet på mig och det enda jag såg framför mig var ett kejsarsnitt. Hon frågade om hon fick göra ett ultraljud för att se hur det egentligen var ställt. Så det gjorde vi. Genast dök det upp ett huvud på skärmen. Min barnmorska lyste upp och sa: Åh, vad jag blir glad ibland när jag har fel! Bebisen låg alltså med huvudet neråt fortfarande, men hade vänt sig så ryggen nu var på min högra sida istället.

Känns lite konstigt att veta att det fortfarande är såpass mycket plats att kunna vända sig på och böka omkring. Bebisen är alltså inte det minsta fixerad ännu. Jag kommer väl att föda barn någon fram på vårkanten jag om den ska fortsätta i den här stilen. Skärpning liten!

Efter besöket tog vi en supersnabb vända på stan och jag införskaffade en julklapp. Nu har jag tre grejer kvar att köpa och sen är jag helt färdig.
Har varit superproduktiv sedan jag kom hem (ja, med mina mått mätt) och håller nu på och tvättar, samtidigt som jag lagt lite gamla, gulnade och missfärgade vita plagg i en hink med klorin. Jag har även bytt sängkläder (jävlar, vilken pärs! Jag blev superandfådd) och nu håller jag på att sortera kläder i min byrå. Den är så överfull att det inte går att stänga lådorna.
Jag var tvungen att ta en liten paus, men ska strax återgå. Passade på att testa tunikan jag köpt för att ha på jul också och den passade fortfarande, thank god.

I övrigt ska en tvättmaskin till tvättas och hängas, ett besök på ICA göras och sen ska jag kanske träffa syster. Och så har jag glömt bort att äta lunch kom jag på! Imorgon står dammsugning och packning av bb-väska på schemat. Det gäller att dela upp det så man orkar.

0 kommentarer: