onsdag 14 december 2011

Jag har drabbats av gravidnästäppan from hell. Det är sjukt jobbigt att inte kunna andas normalt. Bebisen trycker dessutom liksom på lungor och annat. I alltför lång tid har jag använt min käre vän Otrivin Menthol som räddare i nöden. Alltså en nässpray som man för det första helst inte ska använda som gravid, och för det andra bara ska använda under en period av högst 10 dagar. Jojo. Jag har använt min en månad eller så. Jag försöker dock att bara ta när det är absolut nödvändigt.

Men förra veckan tog jag mig i kragen och köpte mig en gravidvänlig nässpray istället - Renässans Menthol Plus. Saltvatten som luktar menthol, typ. Den får man ta närhelst man behöver och hur många gånger som helst. Och eftersom det till stor del är vatten i den är den inte beroendeframkallande. Låter ju toppen. Bara det att den inte funkar! Inte för mig iallafall. Det händer typ ingenting i näsan på mig när jag tar den.

Är det någon som har tips på någon annan bra variant? Eller ska jag bara ge den där Renässansen lite mer tid? I nuläget tar jag min Otrivin till natten, men försöker undvika den på dagen, så långt det går.




5 kommentarer:

Wilda Mathilda sa...

Jag har samma problem men kör Nezeril på kvällen då och då (halv dos) så att jag kan sova liiite bättre när det är riktigt jobbigt.
Rhinocort är det andra alternativet som går att använda hur mycket som helst, typ. "Smörjer" näsan med Nozoil också som komplement så att näsan inte torkar ur. Funkar ok (lite, lite nästäppa står jag ut med).

Kram

Lina sa...

Usch lider med dig, har själv blivit täppt i näsan och sambon frågar om jag har sprungit ett maratonlopp bara av att resa mig från soffan. Men nu är det inte långt kvar så det är bara till att stå ut.

Zara sa...

Uff, det där har jag också lyckats med... Det bästa är att använda kortisonnässpray (tror det finns receptfri) en kort period, det sväller av slemhinnorna och är inte beroendeframkallande. Enl öron-näs-halsläkarna på mitt jobb skulle det vara ok under grav då det verkar lokalt, men hör med apoteket. Tack för magkommentaren också :) Har fått några mindre bristningar på sidan verkar det som tyvärr, de kom igår... :( Mindre problem här i världen, men lite trist är det.

Anonym sa...

Nässköljning är toppen för att få bort nässpraysberoende!

Anonym sa...

Jag hade det - hatade det! Jag tog dock Otrivin hela tiden.. trots att man inte skulle :S jag fixade det inte annars, fick panik

Hoppas det går över!
KRAM lising