onsdag 31 augusti 2011

Usch, tycker det är rena djungeln det där med graviditetspenning. Jag har ingen riktig koll på vad det är för papper som ska skickas in. Men jag vet att det är en ansökningsblankett från Försäkringskassans hemsida och sen en arbetsbeskrivning. Sen ska ens chef skriva på lite saker också. Är det något mer man behöver?

Tänk om man inte får beviljat! Gud, vad jobbigt. Jag tror inte att jag skulle palla att jobba fram tills det är dags att föda barn inte. Redan nu är vissa moment jobbigare än vanligtvis. Till exempel vissa förflyttningar och lägen där man måste stå på huk eller knä av någon anledning.

Vet inte riktigt hur tidigt, eller rättare sagt hur sent, man kan söka graviditetspenning heller? Jag har hört att handläggningstiden på Försäkringskassan inte direkt är känd för att gå snabbt. Jag hoppas jag hinner fixa påskrift från min chef innan han slutar, vilket är väldigt snart. Veckorna går fort. Alldeles för fort ibland.

4 kommentarer:

Marielle sa...

Tack för det! :)

Trivsamma förändringar sa...

Det är grav.penning jag har gått på sedan jag fick mitt arbetsförbud. Om jag inte missminner mig så är det arb.givaren som skriver ett papper som han/hon ska skicka in, och sedan skickar du in ett annat papper. Tänk på att ni beskriver dagen likadant, inte ordagrant så det ser kopierat ut, men så att det inte syns att den ena överdriver situationen.
Allt är beroende på hur lätt de har att omplacera dig till lättare uppgifter och om det hela tiden finns personal kring dig som kan underlätta de tunga sysslorna eller om du arbetar själv osv.
Det har faktiskt inte krånglat alls för mig. Tror du kan söka grav.penning 60 dagar innan BF, men är inte helt säker. Behöver du vara hemma innan tror jag du behöver en sjukskrivning.

Lycka till! Kram

Trivsamma förändringar sa...

Blanketten som arb.givaren ska fylla i finns under fliken arb.givare på FK hemsida. Den du ska fylla i finns under "Förälder-vänta barn". Och samtidigt som du skickar iväg din blankett så skickar du med en kopia på moderskapsintyget.

Du kanske kan ha ett möte med arb.givaren där du kan vara med o se hur han skriver. Eller där ni kommer överens om hur det ska skrivas. Tror i vilket fall som helst att ni ska skriva under varandras papper också.

Var för mig att man får skicka in fler papper med kontonummer o så om det blir beviljat.

Tror inte det blir några problem för dig att få igenom det. Det är skönt att få gå hemma nu i slutet och få göra allt i sin takt. Också är det mysigt att få tid att boa och pyssla här hemma!

Kram igen =)

Zara sa...

60 dagar innan är det man kan få, vad jag förstår är det upp till chefen att bedöma om det "behövs" eller ej liksom föräkringskassan i sin tur. På min avd som jag skulle börjat på(avd 42) var det ovanligt att man fick gravpenning tydligen, men där är det kanske inte så mycket lyft och tung vård. Är en avdelning för personer med förstämningssjukdomar(t.ex. depression) med inrikting mot äldre personer. Det går nog igenom för dig ska du se :)