måndag 22 augusti 2011

Ultraljudet gick bra! Vilken otrolig lättnad. Alla organ satt där de skulle och hjärtat pickade på så fint så. Liten hade växt ikapp huvudet mer än när vi såg honom/henne sist. Och rörelserna var inte lika ryckiga. Bebisen sög på tummen och svalde fostervatten och såg ut att ha det allmänt fint därinne. Thank god.

Barnmorskan kunde ha varit lite trevligare och mer talför, men man kan inte få allt. Jag glömde fråga hur lång bebisen var nu, och hon sa heller inget om det, men enligt uträkningarna så är jag, precis som jag trott, i vecka 18+0 idag. BF är 22:e Januari. Alltså om exakt fem månader.

Vi vill ju inte ta reda på vad det är för kön, men man kan ju av en händelse kanske råka se det ändå på en ultraljudsundersökning. Först tyckte jag att jag råkade se en liten pung, sen några minuter senare tyckte jag att det såg ut att vara en flicka. Så jag vet fortfarande inte, men känslan säger fortfarande pojke! :) Det ska bli spännande att se i Januari, även om det inte spelar någon som helst roll. Huvudsaken är att liten kommer ut frisk och mår bra.

Frågade om hur moderkakan låg, och den låg tydligen i bakvägg och inte i framvägg som jag misstänkt med tanke på att jag fortfarande inte känt så mycket. Hon sa att det inte är ovanligt för förstföderskor att inte känna något förrän halva graviditeten gått, även om man inte har moderkakan i framvägg.

Jag tror att jag kanske kände något igår kväll när jag hade lagt mig, men är absolut inte säker. Det kändes typ som små bubblor i magen, långt ner på vänster sida. Ungefär som sprakande kolsyra. Låter det konstigt? Flera gånger kände jag denna bubblande känsla. Kan det ha varit bebisen?

Nu ska jag iallafall slappna av och NJUTA av min härliga graviditet. Jag har lovat mig själv att inte försöka oroa mig för mycket nu framöver.


Liten i egen hög person. Jag älskar dig.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Åååååh va söööt Milla :))
Va glad jag blir att allt gick bra.. ( gissar på en liten pojk jag med)

Nää det låter inte alls konstigt för den känslan hade jag med först..

Grattis <3

Marie sa...

Vilket fint kort :-)

Sara sa...

Gud vad skönt Milla! Måste kännas så otroligt skönt att allt såg bra ut. :) Bara för att gå emot "strömmen" så gissar jag på en liten flicka. ;) Ta hand om dig/er. Kram

Amantes K sa...

Men gud har jag missat! Grattis vackra du!! Hoppas att allt går bra:) Kram!

Trivsamma förändringar sa...

Härligt att läsa att allt gick bra på ultraljudet för er! =)
Man blir alldeles lyrisk över att ha sett sin lill* krabat. Mina mått och värden ligger så bra till så det blir nog inget TUL för mig, får nog vänta tills oktober innan jag får se vår bebis igen!

Fint kort ni fick! Jag ramade in vårt kort och har det i köksfönstret så jag kan gå o kika på det lite då o då =)

Ha en fin kväll, kram Maria

Malin sa...

Åh vilket tydligt vackert foto på ert mirakel!!! Jag tror att de bubblorna du kände var små sparkar, man kan känna det som små små fisksnärtar liksom, och det var säkert det du kände. Skönt att höra att du nu kan slappna av och njuta av bebbens tid i magen!! Kraaaaaaaaaaaaam

När ett plus ett blir tre sa...

Men vilken fin bild på er lilla bebis! :-) Härligt att få bekräftat att allt ser bra ut. Hoppas att du snart får börja känna av det lilla livet.
Kram

Marielle sa...

Vilket fint kort på eran bebis! :)
Och eftersom jag är ny med att läsa här så passar jag på att säga stort grattis på samma gång! :)