söndag 1 maj 2011

Jag har precis sökt en utbildning. En YH-utbildning, alltså en yrkeshögskoleutbildning. Hörde talas om att utbildningen existerade först för några dagar sedan och idag tänkte jag att jag skulle kolla upp detta lite närmare. Surfade in på hemsidan och såg att sista ansökningsdatumet var IDAG! Blev lite lätt stressad. Särskilt eftersom utbildningen finns i Stockholm. Det stod att man kunde läsa "delvis på distans" vad nu det innebär.

Kastade iväg en ansökan på vinst och förlust ändå och passade på att maila rektorn för att fråga lite mer om utbildningen och höra om det ens skulle vara möjligt att läsa största delen hemifrån samtidigt som man kombinerar 75% jobb. Känns tveksamt. Utbildningen är på halvfart och man läser på två år. Min ansökan blev dessutom lite halvdan eftersom jag inte riktigt hann förbereda mig på att faktiskt göra slag i saken och söka. Det bara blev så.

Eftersom det bara verkar finnas en sån här utbildning i hela Sverige är jag säker på att jag inte kommer in i vilket fall som helst, men det kostar ju inget att chansa. Och som sagt ska det mycket till om utbildningen skulle motsvara alla mina krav OM man mot alla odds trots allt skulle komma in. Ja, det där med avståndet är ett stort problem. Jag kan liksom inte säga upp mig och flytta till Stockholm bara för att läsa en utbildning på halvfart i två år. Det funkar liksom inte. Så oavsett utgången på detta känns det som att jag förlorar. Men som sagt, kul ändå att skicka in en ansökan och försöka och se om det leder någonstans eller inte!

4 kommentarer:

Marie sa...

Kul ändå att du vågar :-)
Vad för slags utbildning är det?

Marie sa...

Det lät fancy i alla fall :-)

Kanske jag försöker nån gång när jag tröttnat på att vara så feg :p

Jane sa...

Åhh jag hade oxå tänkt söka en utbildning via medlearn med inriktning på barn och neonatalvård. finns oxå bara på distans i Sthlm. Men nu har jag hittat en annan oxå så jag vet inte riktigt. Medicinsk sekreterare via samma men här i västerås. Är ju usk och jobbar 75% jag med. Vet inte vilken av utbildningarna som man är mest lämpad för med alla konstiga sjukdomar man har. Hoppas att du kommer in på den sökta utb. Vad har du sökt förresten? :) kram

Sophia sa...

Spännande, gillar när man gör lite spontana grejer! Vad är det för utbildning du har sökt?

Lycka till! :)