onsdag 1 april 2009

Är precis hemkommen från ett besök hos mormor. Hon är sjuk, megasuperdunderförkyld!
Jag och mamma åkte och handlade lite åt henne för hon orkade inte gå ut själv och sedan bjöd hon på fika och som vanligt många roliga historier.

Hon är så rolig min lilla mormor. Hon berättade exempelvis om när hon och en vännina var iväg på en färjetur till Åland, och väninnan som är jävligt snål smugglade ned allt möjligt i handväskan (såsom ägg och gafflar) vid frukostbuffén.
Väninnan hade även sagt till mormor att hon inte behövde vara orolig för att hon skulle dricka sig berusad under resan, eftersom hon faktiskt inte gillar sprit, för att i nästa minut gå in i taxfreen och köpa flera flarror med cognac och whiskey. (eller könjakk, som mormor säger.)
-Nä, fy fan! Sa mormor, jag tycker det är så äckligt med såndär whiskey och könjakk! Då är det bättre med renat! Nä, det är inte heller gott. Men jag och S (en annan väninna som hon brukar resa med) brukar köpa sånadär små flaskor och smyga med inne på rummet. HAHA.

Sedan berättade hon att väninna nummer ett (den konstiga) hade med sig jättemycket klädombyten.
-Ja, hon bytte ju kläder fyra gånger om dagen, och när jag skulle in på toaletten så var det ett par eldröda trosor som mötte mig i dörren! SÅ gör man väl inte? Kastar använda trosor på golvet. Jag var tvungen att fråga om det var hennes. Det var det.
Nä, hon hade så mycket konstigt för sig på den där resan så jag höll på att skämmas ögonen ur mig! Henne reser jag aldrig mer med.

Mormor är så underbar. Hon är bara en tvärhand hög, svär som en borstbindare och är en sann shopaholic. (Kanske därifrån jag fått mitt shoppingbegär?) Hon har säkert 50 kjolar som hänger prydligt på galgar i garderoben, och när Lindex har rea, ja, då är hon där. Och hon berättar som sagt mycket roliga historier. Världens snällaste är hon.
Jag minns när jag var liten och jag och Marie alltid lekte affär med hennes smycken. Hon hade så mycket fina örhängen. Och det finns ingen som gör så goda stuvade makaroner som mormor!

Innan vi skulle gå sa mamma att hon kanske borde lägga sig och vila en stund.
-Nej, jag kan inte sova hela dagen heller. Jag ska kolla på de där Toppmodellerna på tv. Brukar du se det? Frågade hon mig. -Ja, ibland. Sa jag. -Åh, har du sett den där rödtötta (översättning:rödtotten) med det konstiga spretiga håret som står åt alla håll och med en stor gles mellan framtänderna? Uschamej. Henne blir det aldrig någon modell av, sa hon och rynkade på näsan. Hon är så rättpå. På ett roligt sätt. Hon BRUKAR inte säga att folk är fula eller så, men det lät så roligt när hon sa det.
Hon kallade även den där gamla serien Sunset Beach (minns ni den?) för Sunsett Bitch! Hihi.
-Nu ska jag gå och kolla på Sunsett Bitch! Inte så lätt med engelskan. :)

2 kommentarer:

systra sa...

det är våran mormor det! <3

Tessan sa...

Som en granne jag hade för länge sedan, en gammal tant, hon sa Doktor Pil till Doktor Phil. Tänk innan jag fattade vad hon egentligen menade... :P