torsdag 30 april 2009

Det är ju valborg idag, ja. Tillika konungens födelsedag.
En sak som jag aldrig har försått mig på (och säkerligen aldrig kommer att göra heller) är det där med brasor i samband med valborgsfirandet. Varför vill man stå och titta på en hög med brinnande pinnar? Vad är vitsen? Jag förstår att man firar valborgsafton, som är vinterns sista dag, hejdå till vinterhalvåret och så, men att stå och titta på en brasa? Fan, vad tråkigt. Dessutom luktar det såndär brasa av hela kroppen sen. Det sätter sig i både kläder och hår. Jag undrar om folk går dit mest av traditon eller för att förhoppningsvis träffa någon bekant, käka korv med bröd och dricka burkcola och lyssna på en falsksjungande kör? (Kören kan jag förvisso tycka är ganska charmig även om de sjunger falskt.) För det KAN väl inte vara på grund av den där jävla brasan som folk går på dessa tillställningar? En hög. Som brinner. Hallå?! Nu skjuter de fyrverkerier också. Jävligt onödigt att smälla upp en massa pengar, särskilt med tanke på att himlen fortfarande är ljus så raketerna kan inte synas sådär överdrivet mycket.

När jag nu ändå är igång och gnäller kan jag även passa på att säga att jag känner mig konstig. Lite ledsen på något vis. (Kanske därför jag klagar så? Vem vet.) Vet dock inte varför jag känner mig ledsen. Kanske på grund av att jag är ensam hemma. Kanske på grund av att skolskiten hänger som ett tungt orosmoln över huvudet på mig eller också har jag kanske bara en dålig kväll idag? I vilket fall som helst är det trist. Men det går väl över.


En såndär hög med pinnar som brinner.

0 kommentarer: