måndag 14 februari 2011

Idag är det ju Valentins dag. A.k.a köphysterins dag.
Jag har fått förvånansvärt många söta hälsningar och sms idag från mina vänner. Tack alla fina! ♥

Här kommer de utlovade bilderna från vår ljuvliga Alla hjärtans-middag. Vi åt inte ens i köket, utan i vardagsrummet, UTAN tv dock. Dukningen orkade jag inte lägga ner mig så värst på, men det blev mysigt med lite levande ljus. Till förrätt åt vi grillad halloumi på en salladsbädd, med ruccola och honung och parmesanflarn. Det var fantastiskt gott. Balsamicon och honungen tillsammans blev en smakexplosion. Och parmesanflarn har jag aldrig ätit förut, en trevlig bekantskap!

Till huvudrätt serverades helstekt fläskfilé fylld med soltorkade tomater och fetaost på en rödvinsspegel, och potatisgratäng. Såsen som J gjorde var skitgod! Och gratängen som jag slängde ihop blev också riktigt god, med mycket vitlök och purjo i. (Och grädde!) Extra festligt kändes det att servera gratängen i mina rosa, hjärtformade skålar. All mat passade väldigt bra ihop på något vis. Och det bästa är att vi har massor kvar och det ska vi alldeles strax hugga in på! Längtar redan, det kurrar i magen på mig.

Till dessert gjorde jag en chokladtårta med polkagrädde, efter att ha blivit inspirerad av Malla. Den var G R Y M T god! Och så jädra enkel att göra också! Gjorde bara en vanlig kladdis, sen hackade jag 200 g Marabou Polkachoklad i bitar, vispade grädde, kakao och florsocker och vände sedan i chokladen i grädden och bredde ut över kakan. Resultatet blev fantastico. Jag älskar som bekant all form av choklad och detta var inget undantag. Den var dock väldigt mäktig efter de andra två rätterna så vi hade problem med att orka proppa i oss våra bitar.

En supermysig och härlig middag var det!



6 kommentarer:

Therese sa...

Smaskens! Ni skulle kunna vara med i det där "Restaurang i vårt vardagsrum" eller vad det heter, och jag tror ni skulle vinna lätt!
Vart har du köpt dom rosa hjärtformade skålarna? :)
Kram!

annica sa...

Gud så gott det såg ut, alltihop! Vad ni är husliga. De hjärtformade skålarna var supersöta, vart fann du dem?

Essi sa...

Milla vilka härliga mattips igen, något av dom där ska absolut testas här hemma, väntar bara på att R kommer hem igen! Och du dina vinterbilder, jag ville bara se fler och fler helt enkelt!!! En stor kram till dig på alla hjärtansdag! <3

elza sa...

Jag blir såå sugen, speciellt den där tårtan.Du kanske kan lägga ut receptet? Ni verkar vara helt fantastiska på att komponera maträtter!

Milla sa...

elza: Tack! :) Tyckte jag skrev ganska utförligt om tårtan där, men här kommer en snabbgenomgång! Gör bara en vanlig kladdkaka. Vispa 2 dl grädde, 1 msk florsocker och 3 msk kakao. Hacka en Marabou Polka och blanda med grädden och bred ut över kakan. Done! Superenkelt. :) Lycka till!

http://hannaskrypin.se sa...

Vad gott det ser ut!