måndag 1 november 2010





Vet ni vad jag kom på? För ett tag sedan fick jag en såndär blogg award av Malla, där man ska berätta 7 intressanta saker om sig själv. Det hade jag totalt glömt bort! Men nu kom jag på det igen.

Så jag ska göra ett försök att berätta 7 (o)intressanta saker om mig själv. Det är inte så lätt, med tanke på att min presentation innehåller ganska mycket fakta om mig.


1. Jag lider av tvångstankar.


Big time. Visst, på senare år har det kanske blivit lite bättre. Jag kan faktiskt gå på en A-brunn nowadays. Men en av de återkommande tvångstankarna jag har är att jag tex ska ställa mig mitt i bussen (om jag åker buss) och börja sjunga och showa loss, bara för att få en reaktion från de slöa, trötta pendlare som sitter där och hänger.

En annan tvångstanke jag har är att jag blir orolig när jag är ute på en balkong som är högt upp, för jag är rädd att jag ska kasta mig ut och hoppa. Bara för att se vad som händer liksom. (Döööh. Bokstavligt talat.) Jag har definitivt inga tankar på självmord, men ibland blir jag liksom bara sugen på att hoppa över kanten. Och rädd för att jag faktiskt ska göra det. Sjukt. Vad har ni för tvångstankar?


2. Jag har otroligt dåligt tålamod.


Ja, jag har faktiskt det. Att sitta och försöka få in en sytråd genom ett nålsöga, skruva ihop ikeamöbler, vänta på andra som är försenade, pilla med saker som kräver att man ska vara noggrann, är överlag saker jag har svårt för. Går det inte på första försöket, eller flyter på smidigt tappar jag temperamentet, blir väldigt frustrerad och skriker/svär/kastar grejer omkring mig. Jag gillar helt enkelt inte när saker och ting går emot mig. Troligtvis är det dåliga tålamodet ett släktdrag som jag behöver jobba på.


3. Jag älskar scarfar/sjalar.


Yes. Man skulle nästan kunna kalla det en obsession. Jag har hur många som helst och det är en sak som jag anser att man verkligen inte kan ha för många av. Det är ett användbart plagg som värmer halsen när det är kallt ute, (jag använder förvisso scarfar året om) samt piffar upp den allra tråkigaste outfit om man tar på sig en sjal med lite färg. I love it!


4. Jag har aldrig testat droger.

Om man räknar bort alkohol och vanliga cigaretter alltså. Inga tyngre varianter. Och jag kommer inte att testa heller. Förstår inte tjusningen med det. Alls. Jag är bara jävligt rädd för droger.


5. Jag är beroende av Försvarets Hudsalva.

Klarar mig inte länge utan någon form av cerat på läpparna. Håller på att bli galen om/när jag glömt den hemma om jag exempelvis jobbar eller om vi åker någonstans. Brukar ha en extra vaselinburk eller en lypsyl i jobbryggsäcken in case of emergency. Ett av mina kännetecken är alltså en tub försvarets i fickan och en av de fraser jag säger flest gånger per dag är: Har du sett min hudsalva? Det kan J intyga.

Jag är även beroende av nässpray periodvis. Just nu har jag dock haft några vita månader. ;) Det är Otrivin Menthol som gäller annars, och första gången jag sprayade det i snoken trodde jag att hela hjärnan skulle frätas sönder. Shiiit vad starkt det var! Nu bekommer det mig inte alls. Jag känner inte ens att det svider. Det känns bara som vanlig nässpray.


6. Jag dricker inte kaffe.

Jag jobbar inom vården och dricker inte kaffe. Ta in det ni. Smaken är det väl inte direkt något fel på tycker jag (om man har mjölk i) men min mage tål det inte. Jag blir så att säga akutjätteskitnödig om jag dricker kaffe. Och inte hjälper det att gå på toaletten en gång, utan magknipet håller i sig i stort sett hela dagen. Så det blir snällt till att avstå, för att bespara både mig själv och människor i min omgivning pinsamma situationer som inkluderar högljudda toabesök.


7. Jag hatar att öppna dörren för folk.

Det där lät kanske lite krasst. Låt mig förklara lite bättre. Jag gillar inte när det plingar på dörren och man inte kan se vem som står där utanför. Vårt kikhål är så högt upp så att knappt J når upp att kolla. Vet jag att jag inte väntar besök blir jag jävligt misstänksam och ibland skiter jag helt sonika i att öppna. Eventuellt kan jag ringa någon och fråga: Hej, var det du som plingade på förut? Eftersom jag köper endel grejer på Tradera så får jag endel paket hemlevererade och då plingar postis på regelbundet, så nu har jag blivit tvungen att öppna dörren ändå.

Jag lider också av lätt telefonskräck och hatar att ringa och prata med myndigheter, läkare och liknande. Detta kan vara lite vanskligt för mig ibland med tanke på mitt jobb. Fast där går det oftast lättare än hemma, Privata ärenden är på något vis värre. Jag stammar, stakar mig och blir nervös. Med vänner kan jag dock sitta i telefon i flera timmar!


Suddig bild på mig från idag.
Scarfprydd, otålig och beroende av hudsalva. Det är jag det.

4 kommentarer:

Marie sa...

Jag kör med lypsyl innan läggdags och lite mer dagligen under vintern kanske. Annars går det bra.

Jag har blivit bättre på att inte sova med stumpor på. Är livrädd för att jag ska vakna av att jag mår illa och ska spy på fötterna :p men jag sover alltid med håret uppsatt utifall att.

Dricker inte kaffe jag heller och har aldrig testat droger.

Hoppas du har tålamod till att träna ditt dåliga tålamod då ;)

Malla sa...

Haha jag gillar din tvångstanke om bussen :P
Jag har inte heller testat droger och det är jag mäkta stolt och skryter gärna om :D Om nu inte morfin på förlossningen räknas,men det tycker jag inte :)

Essi sa...

Va kul de var att få veta mera av dig, mera sånt här...kanske en massa små frågor, ska se, borde ha en rolig i min blogg från läääänge sen. Återkommer med de när jag hittar den :)

Jenny sa...

Håller med dig om kaffet, vidrig dryck. Jag gillar inte lukten av det heller, värsta jag vet är att va i stan när det stinker kaffe överallt. Jag är till och med så vrång, så jag vägra köpa kaffekokare och kaffe :P.
Kaffekokare fick jag en av mamma då man tydligen "måste" ha en :P.

Känner igen mig i punkt 1,2 och 7 också :P.

Kram