tisdag 11 oktober 2011

Besöket hos barnmorskan gick sådär. Jag nämnde att jag känt liten mindre de senaste dagarna och min barnmorska hummade och antog en något bekymrad min. Men hon klämde på magen och det kändes bra sa hon. Och så lyssnade vi på hjärtat (152 slag/minut) och när hon höll på och lyssnade kände hon samtidigt på magen med handen och liten sparkade till henne som sjutton. Jag fick också känna och även jag kände hur han/hon kickade. Då blev jag genast lugnare.

Sen skulle vi ta blodtryck. Det var inte riktigt som jag önskade. Det var högt - 140/75. Så högt har jag aldrig någonsin haft när jag kollat trycket. Barnmorskan var tvungen att kolla igen och fick samma resultat då. Nu är det inte dödligt högt, och jag vet att det egentligen är undertrycket som är det "farliga" om det skulle vara alltför högt. Och för att det ska räknas som för högt ska det ligga över 90 och det gjorde det lyckligtvis inte. Men ändå. Högt för att vara mig.

Bm frågade om jag känt mig svullen eller så på sistone. Jag sa att jag har det och att förlovningsringen numera sitter ovanligt tight. Då fick jag ta ett urinprov. Då började jag oroa mig för att hon kanske misstänkte havandeskapsförgiftning. Antagligen för att hon ville kolla om det fanns någon äggvita i urinet. Det gjorde det inte och provet såg bra ut.

Dock ville hon att jag skulle ta några blodprover och det illa kvickt. Helst idag. Och så bokade hon in en extratid preliminärt nästa vecka. Och så sa hon att jag måste ringa direkt om jag får huvudvärk eller käner mig konstig på något annat vis. Då började jag bli orolig. Hon brukar snarare vara lite FÖR soft och laid back men nu var det minsann åt andra hållet. Jag var iallafall och tog proverna och nu hoppas jag att det inte visar något avvikande, utan att jag "bara" fått graviditetshypertoni, alternativt att trycket bara råkade vara förhöjt tillfälligt för att jag oroat mig för bebisens minskade rörelser eller liknande.

Vi mätte magen och sf-måttet låg på 23. Normalt för denna vecka alltså! Efter besöket kände jag inte alls för att gå på stan. Kanske för att jag blev lite låg och orolig över barnmorskans reaktion. Köpte iallafall ett nytt servettställ, en bebismössa och ett par gravidleggings. Sen åkte jag hem och la mig på soffan och pratade i telefonen med mamma en lång stund.

Nu kan jag meddela att liten har vaknat till liv ordentligt och ligger och sparkar och har sig som bara den. Tack för det, gullunge!

3 kommentarer:

Marie sa...

Vad skönt att liten kom igång med sitt kickande :)

Håller tummen och tror att proverna är bra och du ska se att resten av graviditeten går bra :)

kram

Malla sa...

håller tummarna att allt är preciiis som det ska och att blodtrycket var gnt tillfälligt.Bra iaf att du får fara på extra koll, och att dom kollar upp då det behövs! Och skönt att bebis är en vilding igen ;)
kram

Frida sa...

Härligt med massa sparkar! Min har också varit lugn men igår på em. busade hon runt ordentligt igen. Dom små kan både skrämmmas och lugna en!

Så bra att bm ville kolla extra, håller tummarna för att hon inte hittar nåt bara, hf är inget att leka med.

Kram