måndag 24 oktober 2011


Ny graviditetsvecka och nu går vi in i vecka 28! (27+0) 90 dagar kvar bara.
Helskotta. Nu känns det liksom att det inte är så himla, himla länge kvar. Bebisen är inne i en jätteaktiv period och lever rullan som bara den för tillfället. Förresten så kan jag meddela att jag använt graviditetskudden nu i två nätter och än så länge tycker jag att den funkar jättebra, även om den är lite i prassligaste laget.

Den här veckan väger bebisen drygt ett kilo och är ca 38 cm lång från topp till tå. Ungefär vid den här tiden kan bebisen öppna ögonen och vrida på huvudet och en stark ljudkälla lyser på utsidan. Den blinkar med ögonen och har ögonfransar

Underhudsfettet bildas och skelettet utvecklas, även om det fortfarande är mjukt och böjligt. Benstommen hårdnar inte ordentligt förrän efter födelsen.

Nu ligger slutspurten framför dig. Den tredje och sista trimestern börjar kring vecka 29 och pågår till vecka 40 (och ibland längre). De flesta kvinnor ökar i vikt med ungefär 5 kg denna period.

Det kan kännas som om du varit gravid i evigheter nu och samtidigt kan man känna oro över förlossningen. Gör en lista över saker du behöver förbereda och sysselsätt dig med den, om du behöver distraktion! Du kan börja titta på namn till bebisen och tänka på livet efter förlossningen.

1 kommentarer:

Linda Griffin (Mrs Li) sa...

Visst går tiden gaaaalet fort? Jag går in i vecka 21 idag, halva tiden avklarad. Ännu ingen gravidmage att visa upp tyvärr, men det kommer nog de närmsta veckorna hoppas jag. Tror jag börjat känna små kickar inifrån, men ännu för svaga för att vara riktigt säker på att det är vår bebis :)

Stor kram!