måndag 31 oktober 2011




Måndag och vi går återigen in i en ny graviditetsvecka! Denna gång är det vecka 29. (28+0)

Grattis - nu är du i tredje trimestern och officiellt höggravid! Barnets huvud börjar få de rätta proportionerna i förhållande till resten av kroppen. Det producerar fett under huden som används som energikälla och har en isolerande funktion.

Du som är gravid känner förmodligen ett tryck på magen och mellangärdet nu. Du kan också ha problem med att äta en stor måltid, därför att din livmoder växer och tar upp mer plats. Halsbränna är inte ovanligt från och med nu och framåt. Små måltider ofta är ett bra råd. Mediciner kan användas, men bara efter att ha rådgjort med läkare eller barnmorska.

Är du förberedd inför förlossningen? Var klar och tydlig med dina önskemål - det kommer att göra samarbetet med barnmorskan under förlossningen bättre.


HÖGGRAVID?! Jag? Herregud, det är svårt att ta in. Väldigt svårt. Men jag är så fruktansvärt tacksam över att jag får var med om detta. Jag har sagt det miljoner gånger förut, men det kan aldrig sägas för ofta. Än så länge har jag inga som helst problem med att äta stora måltider och jag har fortfarande inte känt av någon halsbränna heller. Men det kanske kommer.

0 kommentarer: