tisdag 24 januari 2012

BVC-tanten var här idag. Det gick bra. Liten har ökat i vikt, trots att hon inte fått någon ersättning alls nästan (40 ml i fredags och 15 ml i lördags.) Nu hade hon gått upp 160 g på fyra dagar och väger alltså 3230 g - snart är hon uppe i sin födelsevikt. Känns jätteskönt att veta att hon får i sig tillräckligt bara på min mjölk.

Den nattliga vakenheten är numera ett faktum varje natt känns det som, och hon är vaken mellan 3-5 h i sträck. Vi har ju varit rädda för att hon inte fått i sig tillräckligt med mat och fått höra att hon måste äta var 4:e timme eller oftare så några gånger har vi fått väcka henne för att ge mat när hon sovit över tiden. Det tyckte BVC-tanten vi skulle sluta med för nu vet vi ju att hon går upp i vikt och hon vaknar förmodligen själv när hon är hungrig och vill äta. Kanske blir det fel för henne när vi väcker henne och det är därför hon är vaken så länge sen?

Och så har hon ju fortfarande så himla svårt att få grepp om bröstet, särskilt det ena som alltid är väldigt spänt och mjölkstint. Fick rådet att försöka pumpa ur lite innan hon börjar äta så kanske hon lättare får grepp. Imorgon ska en pump inhandlas. Inatt låg hon 20 minuter första gången och 30 minuter andra gången bara för att få rätt tag innan hon kunde börja äta. Det är inte så det ska vara. Det ska inte behöva vara så svårt.

Kom gärna med tips om ni har några som kan underlätta ytterligare!

6 kommentarer:

Trivsamma förändringar sa...

Skönt att det gick bra! Går du på BVC i Grums? Vi har Lisbeth som BVC-sköterska.

Jag har nog tyvärr inget råd ang amningen, men jag tror hon kommer underfund med det såsmåningom. Skaffa en amningskudde om du inte har någon, det tycker jag är guld värt så man lättare kan lägga henne vid bröstet och avlasta armar och axlarna och slappna av bättre. Väl värd pengarna!

Tror också att det är bra om man kan låta bebisarna sova i sin egen rytm och inte väcka dem. Ebba har sovit 21-06 utan mat ett par nätter och jag tror inte hon hade gjort det om hon varit hungrig...
Man går ju på kontroller så ofta i början och märker om dem ökar bra eller inte.

Kram

Zara sa...

Jag väckte också Alice i början eftersom hon inte gick upp i vikt, men när hon började gå upp igen kunde jag sluta med det och då blev sömnen lite bättre. Nu är hon iofs vaken mellan 22-02 och gallskriker, av nån anledning, magknip gissar jag... (och vaknar 3-4 ggr för att ammas på natten också förstås). Har du provat att ligga ner och amma/ sitta upp, alltså testa olika varianter? Eller att låta Molly "sitta" upp när du sitter och ammar? Vet inte hur jag ska förklara... men att hon hamnar i mer upprätt ställning liksom. Sen kan man "hjälpa till" genom att justera bebisens haka när de tar tag så gapet blir större, kan också vara värt att testa.

Anonym sa...

näsan på molly i höjd med din bröstvårta så gapar hon större automatiskt sen finns det något som kallas hamburgergreppet :) det innebär att du trycker ihop bröstet så det blir lite plattare för henne att ta grepp om, svårt att förklara tan att visa dig. mvh anna barnmorska

Anonym sa...

Jag fick oxå rådet att pumpa ur (för hand eller med pump) innan amning men jag kände inte att jag hade tid för det när bebisen gallskriker och mjölken rinner och stressen ökar. Det var lättare att låta bebisen suga ur - de vill ju ha mycket i början för att släcka törsten.
Jag kan bara säga att det blir bättre! Nästan alla går igenom samma sak, lillan lär sig ju hur det funkar allt eftersom med.

Trivsamma förändringar sa...

Jag har fått uppfattningen att det skiljer väldigt mycket från barn till barn hur dem sover på nätterna och när de börjar sova längre sammanhängande stunder.
Vissa vänder på dygnet, det kan man ju försöka rätt till, eller iallafall själv sova på deras sammanhängande timmar på dagtid.
Men sen verkar det finnas barn som sover 1 timme i stöten när de är 4 månader också, utan egentlig anledning.
Men allt går ju i perioder, Ebba är en väldigt lätt bebis, hon krånglar sällan. Hon har somnat mellan 20-22 i 3 månaders tid nu o man märker att hon somnar för natten.
Nåt som jag tror är viktigt är att ge dem så mycket närhet som möjligt, jag tror nämligen de tankar närhet när de är vakna så de kan klara sig och sova själva en längre stund under natten. Låter kanske knepigt, men har hört många prata om det, att det inte bara är maten de kan vakna utav.

Kram

/Spökmamman sa...

Hamburgergreppet låter skitotäckt men det var det som räddade mig. :) En kompis kom hit när Arvid var ett par veckor och visade. Man trycker liksom ihop tutten så bebisen får bättre grepp... :-o Nu när hon går upp vikt behöver man ju inte väcka henne. Hoppas sömnen förbättras. Kram på dig. <3