fredag 20 januari 2012

Gud. Jag hinner ingenting längre. Särskilt inte blogga. Bebisen är en bestämd liten madam som har en vilja av stål. Idag har vi varit på BVC för att väga henne och se så hon går upp i vikt eftersom hon gick ner ganska mycket på sjukhuset. Till vår stora lycka har hon gått upp 50 gram och väger nu 3070. Min mjölk har kommit, men vi kompletterar med ersättning lite då och då.

Hon skulle gärna vilja ligga vid bröstet hela tiden om hon fick bestämma, speciellt nattetid. Då har hon varit jättekinkig och vi har oftast inte kommit till ro förrän runt 04-04.30 någon gång. Det enda som hjälpt är att ha gett henne bröstet. Och JA, de är fortfarande ömma. Så det känns sådär kul att behöva amma henne var tjugonde minut. Ibland har hon jättesvårt att hitta greppet och kan ligga länge och försöka. Då blir hon VANSINNIG och skriker tills hon blir alldeles lila. Det gör så ont i hjärtat på en.

Idag var vi som sagt på BVC och där fick vi reda på att hon inte ska behöva amma mer än ungefär 20 minuter i stöten och att hon borde vara nöjd efter det. Min skrutta kan lätt ligga 45 min, en timme ibland. Hur har det varit för er?

Tanten på BVC sa att man ska amma henne först 5 minuter på ena bröstet, sen ta en paus och se om hon vill rapa och sen amma 15 minuter på andra och då borde det räcka och hon borde vara nöjd så. Testade det precis, och det gick väl sådär. Kändes skitkonstigt att liksom avbryta henne mitt i amningen. Sen när hon skulle byta bröst blev hon HYSTERISK och det tog 20 minuter innan hon fick grepp om bröstet. Då åt hon i kanske 10-12 minuter innan hon själv släppte och jag försiktigt rullade därifrån. Hon somnade till lite, men nu är hon vaken igen hör jag. Hon sov kanske i högst 10 minuter då. Slår vad om att hon vill ha mer mat nu. Vad ska man göra!?

10 kommentarer:

Mickis sa...

Jag känner sååååå igen det, var precis likadant med oss. Aron hade jättesvårt att greppa om bröstet och blev verkligen förbannad när det inte fungerade. Men efter 1-2 veckor av envishet så lärde han sig. Jag gjorde så i början att jag avbröt honom inte. När han äntligen hade greppat om bröstet fick han ligga där tills han var nöjd (sen tog jag det andra bröstet nästa gång....eller pumpade).

Jag lovar att det kommer gå bättre för varje dag och vecka som går. Kram!

Anonym sa...

Vår BVC ssk säger att bebisar ofta inte äter från bägge brösten samtidigt så här i början. Hon säger också att de kan äta länge, men när de blir större "ska" det ta ca 20 minuter att amma. Lustigt vad olika bud man får....!!!
/ Linda

Malin sa...

Nu är jag ju ingen expert men jag ska säga vad jag tror i alla fall... Eftersom lillan gick ner i början, kan det vara så att hon kräver extra nu för att komma "i kapp"... Jag skulle, om det var möjligt, låta henne äta tills hon inte vill ha mer. Är vårtorna ömma, köp en sån "plastnapp" på ica, som någon sa... kvittar väl om lillan vill fortsätta med den sen? Det gör mindre ont på dig också... Är hon riktigt mätt så kommer hon också vara nöjd längre stunder däremellan... Jag var ganska noga med att låta Casper äta ungefär lika länge på varje sida, för Josse fick ett favvobröst och ratade sedan det andra, vilket kan göra att storleken på brösten blir olika sen... Men viktigast av allt, följ ditt hjärta och gör det NI tror är rätt, ingen känner lillan så bra som ni. Jag är säker på att det snart är bättre... Hojta så kommer jag men mina mirakelstenar, hi hi... kram på dig!

Malin sa...

Nu är jag ju ingen expert men jag ska säga vad jag tror i alla fall... Eftersom lillan gick ner i början, kan det vara så att hon kräver extra nu för att komma "i kapp"... Jag skulle, om det var möjligt, låta henne äta tills hon inte vill ha mer. Är vårtorna ömma, köp en sån "plastnapp" på ica, som någon sa... kvittar väl om lillan vill fortsätta med den sen? Det gör mindre ont på dig också... Är hon riktigt mätt så kommer hon också vara nöjd längre stunder däremellan... Jag var ganska noga med att låta Casper äta ungefär lika länge på varje sida, för Josse fick ett favvobröst och ratade sedan det andra, vilket kan göra att storleken på brösten blir olika sen... Men viktigast av allt, följ ditt hjärta och gör det NI tror är rätt, ingen känner lillan så bra som ni. Jag är säker på att det snart är bättre... Hojta så kommer jag men mina mirakelstenar, hi hi... kram på dig!

Malla sa...

Jag ammade bara Fabbe och vi hade tyvärr stora problem med det. Det blev fel från början då han åt så dåligt och vi vart tvungen att börja med ersättning direkt (redan på BB) och sen var det strul strul strul så jag valde att inte amma Nellie. Men jag hoppas verkligen att ni kommer igång med det och att det ska funka för er och att det kommer vara mysigt för er båda!
Stor kram till er och skönt att ni fått komma hem nu!

/Spökmamman sa...

Jag har kompisar som sitter typ en timma och ammar. Jag skulle absolut låta henne äta tills hon är helt nöjd! I början för man inte så mycket mer än ammar. Så är det bara. Man får släppa på andra måsten och bara försöka vara. Det blir bättre!! Mina barn har alltid ätit snabbt, men alla är olika. Att avbryta efter fem minuter låter tokfel i mina öron. Den riktigt feta maten kommer på slutet dessutom. Sitt bekvämt, ha telefon och fjärrkontroll i närheten och amma på. :) Det blir som sagt bättre och hon kommer äta färre gånger per dygn! Kraaam!!

Anonym sa...

Har du pratat med Amningshjälpen, mycket bättre än BVC: s råd tycker ja! Och vore ja dig så skulle ja låta henne ligga och amma tills hon är nöjd, lillan ställer på så vis in mjölkproduktionen efter hennes behov just nu! Kämpa på om ni orkar, det gjorde vi och det var verkligen värt det, lycka till nu!

Trivsamma förändringar sa...

Låter som du skriver om mig och Ebba. Jag ringde till sambon o grät och visst inte vad jag skulle göra, ont i brösten så jag visste inte vart jag skulle ta vägen och en dotter som aldrig blev nöjd, hon låg vid bröstet från 17-22. Då sa BVC likadant till mig, 20 min sen tröttar hon bara ut sig och förbränner mig än vad hon får i sig. Så då gav vi ersättning istället, hon är inte speciellt glad i att äta från flaska men hon kommer från bröstet och kan vara en nöjd o mätt tjej av de få ml hon får i sig av ersättningen.
Jag hoppas att hon nu kan börja äta gröt snart för hon har en mor som börjar ledsna på att sitta med henne hängandes i bröstet hela kvällarna...

Jag vill amma, det är inte frågan om det... Men man kan ju ha amningen som närhet och mys och att ersättningen gör henne mätt o belåten.

Det löser sig ska du se, det tar ett tag innan man lär känna varandra, och du är ju lika ny på det här med amning som hon är!

Kram

Tessan sa...

Hej!
William hittade inte bröstet han heller, och trots att barnmorskan var på mig om att det inte var rätt så köpte jag såna där som man kan ha om man får såriga vårtor! Dom från Apoteket är bäst! Han fick i sig, gick upp jättebra i vikt och då mumlade bara BVC tanten! Men viktigast vr ju att han fick i sig! Han hittade den direkt, och var inga problem! Lycka till med allt, och stort GRATTIS till er! Hon är vacker som en dag! Många kramar

Anonym sa...

Min syster kunde sitta i 1 timme med sin dotter men hon somnade efter ett tag, fick ju inte grepp.. men hur länge dom äter är ju individuellt. Jag har aldrig avbrutit mitt i, dom har fått ätit färdigt. När dom var så små som Molly åt dom bara från ena, ibland andra men jag hade ju vrålmycket så ett räckte oftast.

Mina barn har ofta bara tagit mer än max 10 min att amma men jag har ammat ofta, ibland en gång i timmen i början. Mitt råd är att följa Malins råd, haha. Amma så ofta hon behöver. & åter igen.. PURELAN på Apoteket :) bäst!

Kram! /lising