lördag 21 januari 2012

Nu har jag gjort så att Molly har fått amma så länge hon vill på varje bröst. Det brukar bli runt 15-20 minuter per bröst. BVC-tanten sa dock att hon inte ska behöva amma mer än 20 minuter totalt för då gör hon av med mer energi än hon behöver. Vet inte riktigt vilket ben man ska stå på, men jag känner att jag måste gå på det som känns bäst i magen och det är att låta henne ligga vid bröstet tills hon släpper eller somnar.

Natten gick jättebra och vi behövde bara ge ersättning en gång. Hon har sovit ungefär 3 - 3,5 h innan hon velat ha mat igen. Under dagen idag har vi inte gett någon ersättning alls. Hon har ammat och sen sovit i ungefär 3 h och verkat nöjd. Skönt! De två första nätterna somnade hon typ inte förrän 04 - 04.30! Och då ville hon helst ligga vid bröstet och suga heeela tiden. Men nu hoppas jag att det börjar ordna upp sig och att vi inte bara hade tur nu inatt.

Jag och Molly tog oss sovmorgon idag och jag har känt mig utvilad faktiskt. Medan vi låg och myste i sängen vek J tvätt och fixade med en massa andra saker. Det är inte konstigt att man får dåligt samvete.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med att amma 5 min, rapa och byta bröst låter extremt ålderdomligt i mina öron, lite som att man inte "fick" amma oftare än var fjärde timma förr.

Du hör när Molly slutar svälja, då kanske hon ligger och tuttar för att det är gött. Ta lillfingret i mungipan och släpp vakuumet, försök med en napp eller lägg henne. Rapar hon inte efter varje amning så skit i det, långt från alla barn gör det. Vår föräldrageneration har dock dille på att barnen ska rapa. Min son rapade aldrig, och våra mammor var helt översiggivna.

Tänk på att ni bägge är nybörjare på amning, det får ta lite tid. Sen går det av bara farten och du känner inte ens att hon suger!

Frida sa...

Ger du ersättning direkt så kan du rubba din egen mjölkproduktion och du hamnar i en ond cirkel där du aldrig har tillräckligt. Funkar det att amma så fortsätt. Tänk på att nattrutinerna ändrar sig hela tiden. Ju mer man ammar desto bättre läkning för livmodern och för alla hormonerna säger de dessutom.

Zara sa...

Stort grattis igen! Jag fick också lite konstiga råd ang amningen av BVC-sköterska 1 på BVC, men det funkade inte (byta bröst och krångla, lillan blev vansinnig) sen sa BVC-sköterska 2 att jag skulle följa magkänslan. När jag gjorde det ökade hon i vikt, så kör på det som känns bäst du med så länge det inte är något medicinskt beslut sådär. Och rapa behöver man nog bara göra om de har problem med gaser. Vad fin hon är, och vilket fint namn!