fredag 12 juni 2009

Jodå, jag fick plats med all min packning, vilket jag först inte trodde eftersom jag alltid packar för mycket. (Det gjorde jag förvisso denna gången också men jag hann nästan att använda alla kläder som jag hade med.) Note to self: Köp en större resväska!
Pussades med Jonas och sedan följde han med mig ut till bilen för att vinka hejdå. Figge körde oss till polisstationen där vi hoppades att Jennies internationella id-kort skulle vara klart så hon slapp fixa ett tillfälligt pass. (Hennes vanliga pass befann sig nämligen på indiska ambassaden inför en resa som hon ska göra i höst.) Vi slappnade av en smula när vi såg en leende Jennie komma gående mot oss viftande med id-kortet i ena handen. Sedan bar det av till Karlstad flygplats.

När vi skulle checka in väskorna sa incheckningsgubben att Lina redan var incheckad. Eller rättare sagt hade det blivit något fel så att någon annan checkats in som Lina, det löste sig bra och nästan en timme senare än beräknad avgång kunde vi gå ombord på planet. Jag fick sitta med mittgången mellan mig och de andra både på nedresan och hemresan, vilket var lite tråkigt, men det gick det med. Lizen var jätteduktig och det gick hur bra som helst att flyga. :) Vi var skitstolta över henne allihop.

På Karlstad flygplats i väntan på boarding, laddade till tusen!

Värmen slog emot oss när vi klev av planet och vi var så glada över att vara framme på Kreta. Här väntar vi på att gå på transferbussen som ska ta oss till vårt hotell. Jennie gör sin happydance.

Kretas vackra landskap susade förbi utanför rutan och här är en bild på utsikten från bussfönstret.

Vi lämnade grejerna på vår trerumslägenhet på hotellet, bytte om och begav oss nästan genast ned till hotellets restaurang som låg i anslutning till stranden, där vi intog lite mat och en kall Mythos i solen. Helt underbart var det!

Efter maten tog vi oss en härlig promenad i strandkanten.

Sen blev det kväll. Vi gick hem och duschade och gjorde oss redo för att gå ut och äta middag. Jennie sitter och väntar på mat. Vi åt på en jättemysig restaurang där vi beställde in massa smårätter som vi delade på.

På bilden syns bland annat en stor fetaostbit som är dränkt i någon slags stark sås med chili, fyllda champinjoner med ost, också de ganska spicy, samt den obligatoriska tzatsikin.

Efter maten gick vi en runda på stan och kollade omgivningarna och handlade lite frulle inför morgondagen och så, sedan begav vi oss tillbaka till hotellet för en relativt tidig kväll. Det hade varit en lång dag och vi bestämde oss för att ställa klockan tidigt (klockan 8.00) nästa morgon för att komma iväg till beachen relativt tidigt. Vi somnade som stockar hela högen, trots att det var olidligt varmt inne på rummet. (Det fanns visserligen AC till förfogande men den kostade 18 euro per dag vilket vi tyckte var lite väl mycket och plågade oss istället i värmen med vidöppna fönster som inte fläktade ett dugg.)

Jag och Jennie hade en enveten mygga inne i rummet och jag gjorde allt för att försöka undvika den, som tex lägga mig med hela kroppen under lakanet, inklusive huvudet, (orkade ligga så i ungefär en minut innan det blev alltför varmt och jag fick andnöd) jag slog också till mig själv på sidan av huvudet elternativt på örat ett antal gånger i mina försök att döda den jäveln. Hatar att höra myggsurr i örat. Till slut gav jag upp vilket ledde till att till slut somnade och sedan vaknade upp med tre-fyra stycken färska myggbett på min kropp. Thanks a lot. Jennie blev dock mest drabbad, henne bet den överallt, inklusive precis under ena ögat, vilket gjorde att hon blev helt svullen i fejan, stackarn.
En bra dag var det bortsett från myggan.