söndag 28 juni 2009

Lördag. Vaknade strax efter åtta. Skittrött, men hade sovit helt underbart gott under natten. Kände mig sugen på frukost. Illamåendet och yrseln kändes lite bättre. Vi gick upp och gkorde oss klara och gjorde iordnign frukost som vi tog med oss ut i trädgården. Supermysigt. Fast det var tidigt var det redan varmt ute. Vi hade en sjuhelsikes tur med vädret under helgen! Efter frullen var det "fria aktiviteter" och sedan skulle det vara samling klockan 17.00 igen vid huset. Nästan allihop drog till stranden där vi spenderade någon timme. Jag badade inte för vattnet var INTE varmt.

Man kan nästan tro att man är utomlands när man ser den här bilden. Om det inte vore för träden i bakgrunden som inte ser särskilt exotiska ut.

Vårt hus i dagsljus.

Efter badandet och solandet var det dags att bege sig in mot Vadstena och kolla in klosterkyrkan där. Jag och Jonas åkte med Johan, Jossan och Malte. (Skönt med AC) När vi kom dit var det vigsel i kyrkan. Typiskt! Så vi kunde ju inte gå in. Vi väntade dock tills ceremonin var slut och alla gäster lämnat kyrkan och sedan gick vi in och tittade. Kyrkan var mycket gammal och mycket stor. Fin. Fast jag är inte sådär överförtjust i kyrkor. Fast de är fina att se på, indeed. Heliga Birgitta hade ett finger med i spelet vid uppbyggnaden av kyrkan, fast jag är inte riktigt säker på hur. Vi gick även runt och kollade in ruinerna av det gamla klostret som funnits där. Jag hade aldrig varit i Vadstena och där var det supermysigt. Kullerstensgator och många gamla hus. Jättecharmigt

Vadstena, alldeles vid vattnet.

En park i Vadstena, i närheten av kyrkan.

The church från baksidan.

Inuti kyrkan. Massa läskiga Jesusfigurer på kors. Tycker de känns så hyperreligiösa på något vis. Sånt gör mig rädd.

Här fanns även en Tankebok där man kunde skriva. Jag funderade en sväng på att skriva om min önskan att få ett barn, men samlade mig och kom på att jag inte ens är religiös och därför lät jag bli. Nu ångrar jag mig lite.

Efter besöket i Vadstena åkte vi vidare. Vi hade nämligen hört ryktas om en mysig gård på landet, ca 6 kilometer utanför Vadstena som hette Stubbegården och som serverade diverse lättare mat samt kakbuffé. Ja, ni läste rätt. KAKBUFFÉ. Det är precis som det låter. En gigantisk buffé med all you can eat-diverse bakverk! Ett riktigt frossarställe! Det fanns allt från wienerbröd, kladdkaka, nötmaränger till äppelmazariner, budapestbakelser och päroncheesecake. Alltså, tänk er typ alla pajer, tårtor och bakverk ni vet gånger tio! En riktig dröm för frossaren. Jag bestämde mig dock för att inte frossa något. Tyckte inte jag behöver spä på den här kroppshyddan ytterligare med extra kilon. Många av de andra åt dock. Ojoj, så mätta de var sen kan jag säga! Det låg verkligen jätemysigt. Mitt ute i bushen.

Här inne fanns olika aktiviterer.

Det supermysiga huset som serverade kakbuffé.

Öppna landskap.

Sedan bar det av hemöver igen. Där var det dags att börja göra sig fin inför kvällens festligheter. De båda 60-åringarna skulle firas på kvällen. Efter att ha slålat i bubbel fick vi ställa upp oss framför huset och damen som ägde stället tog bilder på oss så vi skulle ha som minne från kvällen. Sedan gick vi tipspromenad i trädgården. Det var kluriga frågor om de båda. Riktigt trevligt! Och sedan var det äntligen dags för middag! Bordet var bokat i en restaurangt som låg nere vid stranden, bara ett stenkast från vårt hus. Mycket praktiskt. Till förrätt fick vi massa tapas. Det var supersmarrigt! Till huvudrätt fick man välja på grillade kycklingklubbor med tzatsiki eller fisk & skaldjursgryta. Jag valde såklart kycklingen. Till dessert fick vi vaniljpannacotta med fruktsallad. Det var jättemysigt att sitta där och se solen gå ned över vattnet och njuta av god mat och gott vin.


Vi skålade i bubbel.

Tapas till förrätt.

Vitlöksbröd.

Min tapastallrik.

Huvudrätten.

Pannacottan.
Även denna dag blev tidig för oss. La oss nog runt 23.30 ungefär. Nöjda, mätta och glada.

0 kommentarer: