lördag 13 juni 2009

Då var vi framme vid veckans sista dag. En vecka går så otroligt fort när man är bortrest. Vi spenderade förmiddagen vid havet. Vi låg mer i blöt än uppe på land denna dagen tror jag. Lunch åt vi på en restaurang vid stranden som hette Ariadne. Jaqg åt deras specialrätt Pasta Ariadne, och den var utsökt. Jag ljuger inte om jag säger att det var en av de absolut godaste pastarätter jag ätit i hela mitt liv. (Jag älskar pasta!) Det var nog nästan första gången under veckan som vi fick raki till lunch. (Tror jag?) Det kändes sådär kul. Lite tidigt för sånt. Jag tänkte skita i att ta min dagliga dos rävgift men en av kyparna kom fram till oss och insisterade och tog en tillsammans med oss så jag kände mig så illa tvungen.
Vi gick tillbaka till hotellet ganska tidigt eftersom vi tänkte ta en sista tur till Chania innan det var dags att bege sig hem mot Sverige igen. Detta var veckans absolut hetaste dag och jag skojar inte när jag säger att det var 40 grader. Det var fruktansvärt varmt och när vi stod och väntade på bussen som skulle ta oss mot Chania höll vi på att svettas ihjäl. Som tur var fanns det AC på bussen.


Blötdjur.

Livsnjutaren.


Underbar pasta!


Såna här söta, rosa träd fanns överallt. Skulle inte tacka nej till ett sånt hemma i trådgår´n.

När vi väl anlände till Chania på eftermiddagen var det så jävla varmt att det egentligen var alldeles för varmt för att gå på stan och shoppa, men vi hade ju inget annat val om vi nu skulle hinna handla något innan vi åkte hem. Nästan det första vi sprang på var en skitrolig 1 euro-store som vi faktiskt handlade lite grejer i. Jag handlade inte särkilt mycket under hela resan faktiskt. Jag köpte ett par gladiatorliknande sandaler i äkta läder, en aloe vera-peeling och lite småsaker till mina nära och kära bara.

Efter en stund begav vi oss mot den stora Saluhallen mitt i Chania där det finns typ allt man kan tänka sig. Jag tycker att det är så mysigt att gå omkring inne på sådana saluhallar/marknader och titta på allt som finns där. Jag gillar alltihop, myllret av människor, dofterna, atmosfären. Och icke att förglömma, det var relativt svalt därinne om man jämförde med temperaturen utomhus.

Ingången till Saluhallen i Chania.


En rolig butik som hade olika grekiska specialitéer, tex. flytande honung, marinerade oliver, olivolja, ouzo, olivtvålar, aloevera-produkter och massa annat roligt. Jag köpte en olivtvål till mamma bland annat.




Sunset i Chanias hamn.


Efter marknaden fortsatte vi vår shoppingrunda nere i hamnen. Jag shoppade inget där men de andra handlade lite smått och gott. Inkastarna på restaurangerna är så fruktansvärt jobbiga där och försökte med allt för att få in oss på just deras restaurang. Vi försökte förklara att vi inte var ute efter att äta just nu utan för att shoppa, vilket de knappt verkade lyssna på. Jag orkar verkligen inte med jobbiga och påstridiga människor. Då sjunker mitt humör drastiskt. Men det gick bra när vi väl kom av de värsta restaurangstråken.

Vi gick tillbaka till reggaepuben Spirit Lounge för att avnjuta ännu en av deras underbara Mojitos i sommarhettan, men de hade dessvärre slut på mynta (antar att all kretas mynta gick åt till all mat på vår grekiska buffé. Vinbladsdomar bland annat. De har ju mynta i väldigt mycket mat, grekerna. ;P Skämt åsido.) Vi fick iallafall tänka om och tog istället en varsin Gin Fizz som dessutom var på happy hour, vilket betydde att det var halva priset. Den var lite väl besk för min smak men fyllde sin funktion väl och svalkade skönt iallafall.

Vi bestämde oss iallafall för att äta middag i Chania och ta en buss hem till Platanias 22.30 för att ta den sista shoppingen där och för att packa och göra oss redo för avresan hem igen.
Vi hittade en skitmysig liten restaurang inne i en av de trånga gränderna som hette Tamam Taverna där vi bestämde oss för att äta vår sista måltid. Vi beställde in fyra olika förrätter som vi delade på: Saganaki, zucchiniplättar, tzatsiki och en stark avokadoröra. Till detta serverades grekiskt lantbröd med hemmagjort ört & vitlökssmör samt oliver, både gröna och svarta. Behöver jag ens nämna att det var en riktig kulinarisk smakupplevelse för våra gommar? Ojoj, vad gott det var. Till huvudrätt åt alla utom Jennie Chicken Souvlaki som rätt och slätt är grekiska kyckling-grillspett. Jennie åt Moussaka. Det var smaskigt värre. Till dessert blev vi bjudna på någon riktigt sötsliskig kaka som var gjord på nötter, sirap och nåt mer. Låter ganska gott, men det var det inte. För sött. Och raki till den förstås. Vi tog en liten en bara. Vi ville inte må dåligt på planet hem liksom.


Raki-Lina och jag på restaurangen.


En jättevacker avskavd blå dörr inne i en av gränderna i Chania med ett olivträd utanför.

När vi kom tillbaka till Platanias runt elvatiden ungefär suckade vi lättat för nu hade det blivit något svalare ute. 31 grader. Jo, det är sant. Vi tyckte verkligen att det kändes lite svalare. Helt bisarrt egentligen. 31 grader är ju fortfarande äckligt varmt. Och särskilt för att vara klockan elva på kvällen eftersom solen gick ned för ett antal timmar sedan. Vi gick en sista shoppingrunda på stan innan vi begav oss mot hotellet för att packa resväskorna och duscha en sista gång innan vi skulle hem.

Vår flygtid hade blivit ändrad så att vi skulle lyfta en timme tidigare än beräknat. Transferbussen skulle därför komma och hämta oss 02.55. Jag kände att det definitivt inte var någon idé att försöka hinna sova något innan, medan Lina och Jennie tog sig en varsin tupplur. Lizen kollade på tv och jag satt och läste för att hålla mig vaken. Jag fick återigen plats med all min packning. Sweet! Det kändes som en lättnad.
Jag duschade runt ett men ingen av oss orkade ta på oss några kläder efter eftersom det var så jävla varmt fortfarande, så där satt vi allihop i bara underkläder och flåsade.

Det var svårt att veta vad man skulle ta på sig eftersom det var så djävulskt varmt där och vi hade blivit varnade för att det var skitkallt hemma. Jag valde tillslut ett linne, leggings och en långärmad kofta att ha med mig. Och ett par strumpor att ha på flyget. När klockan var ungefär 02.30 släpade vi med oss packningen och gick ut för att vänta på bussen. Den var naturligtvis rejält försenad, men dök tillsist upp och tog oss ut mot flygplatsen.
Vid det här laget var jag jävligt trött och sliten. Vi satte oss på de hårda stolarna i avgångshallen och halvslumrade lite. Jennie tog det hela ett steg längre och la sig ned för att få lite sömn.


På väg hem igen. :(


Såhär pigg var jag när klockan var 05.10 på morgonen igår.

Och såhär pigg var Jennie.

0 kommentarer: