fredag 12 juni 2009

Då var det plötsligt söndag. Det roliga var att första dagen var vi superhurtiga och gick upp klockan 8.00, andra dagen klockan 9.00 och tredje dagen 10.00. Vi tyckte faktiskt att vi förtjänade en sovmorgon efter att ha ramlat in vid fyrasnåret dagen innan. Även denna dag tillbringades mestadels på stranden, för vissa av oss mestadels i skuggan eftersom vi bränt diverse kroppsedelar lite för mycket under gårdagen. För mig var det knäna som var knallröda och ömtåliga. Vi gick hem och gjorde egen lunch på hotellet, supergod pasta med pastasås med tomatbas och parmesan. Sedan gick vi ned till stranden en liten stund till innan det var dags att gå hem och duscha och byta om för att ta en busstur till Chania där lite shopping, sightseeing och middag väntade.



Vår hemmagjorda lunch. Supergott.


Shoppingrunda i hamnen i Chania.


Jag insisterade på att vi skulle gå till reggaepuben som jag, mami och Marie hängde på när vi var där i Aug/Sept förra året. Det var lika mysigt som jag mindes det och mojiton var fortfarande skitgod. Det var gott med något kallt och läskande i värmen.

Superfräsch mojito.

Vi gick omkring och sightseeade lite, småshoppade och var turistiga. Solen började gå ned och färgade hela himlen rosa och lila. Det var så fantastiskt vackert. Var man än tittade kändes det som om man befann sig i ett vykort och jag var alldeles hänförd över att någonting kan vara så vackert. Jag njöt i fulla drag och tackade min lyckliga stjärna för att jag fick vara med och känna och se allt detta vackra. Jag låter bilderna nedan tala för sig själva eftersom det inte finns några ord som kan beskriva hur det såg ut eller hur jag kände det i den stunden. Ni får helt enkelt föreställa er.









Vackert va?
Efter att ha insupit denna underbara atmFetosfär en stund och försökt komma ned på jorden igen kände vi att vi var hungriga så vi gick på jakt i de trånga gränderna efter en mysig restaurang där vi kunde äta middag. Vi hittade ett supernice litet ställe med en skön grekisk gubbe som skötte all servering ensam och en riktig grekisk, tjock husmor i köket som skymtade förbi ibland. Där smakade jag på den godaste saganaki som jag någonsin ätit. Saganaki är, för er som inte vet det, en grekisk specialitet - friterad ost med citron. Låter kanske inte så gott, men om den är tillagad rätt är det verkligen underbart gott med mycket pressad citron på. Tyvärr tog jag inga bilder av maten men ett par bilder därifrån blev det ändå.

I väntan på den goda maten.

Kolla lystern i ögonen på Raki-Lina när det ställdes fram en sådan flaska på bordet efter maten. ;)

0 kommentarer: