lördag 25 september 2010

Vet ni vad jag har gjort idag? Jag har sjukanmält mig från jobbet. Det var inte igår det hände senast kan jag meddela. Det var nog för typ två år sedan när jag hade öroninflammation tror jag. Jag är typ aldrig borta från jobbet. Jag är sjuk ibland, visst, men jag tänker att med två panodil så funkar det ändå att gå och jobba. Och det gör det ju oftast. Jag vet ju att jag inte borde gå dit när jag är sjuk. Egentligen vet jag ju det. Gamlingarna har dåligt immunförsvar osv.

Men jag känner mig så dum om jag stannar hemma. Så länge jag kan stå upp kan jag jobba liksom. Dumt tänkt, jag vet. Nu har jag faktiskt tagit mitt förnuft till fånga denna gången och sjukanmält mig idag och imorgon. Ska bara vila och ta det lugnt och samla kraft och ork till att jobba på måndag. Jag tror att det tar mycket längre tid innan förkylningen går över om man ska envisas med att jobba.

Imorse vaknade jag först strax innan 07.00. Då var strupen så torr att jag fick häva två glas vatten för att den skulle kännas okej igen, samt ta en ny sprutt med nässpray. Vaknade sedan runt 09.30 och hade knappt någon röst! Var så himla hes och halsen gjorde ont och näsan var täppt. Det var då jag tänkte att jag kanske borde stanna hemma från jobbet. Sen slog det dåliga samvetet till! Neeej, inte kan jag väl stanna hemma från jobbet? Jag är ju bara förkyld! Och inte har jag någon hög feber heller. Men jag mådde inte bra.

Så till slut slog jag numret och sjukanmälde mig. Usch, vad dåligt samvete jag fick. Och det har jag nu också. Har försökt syssla med sånt jag tror att man gör när man är hemma och är sjukskriven. Druckit te och löst korsord och lyssnat på melodikrysset. Hur gör man? Vad gör man? Känner mig dum, för jag hade säkert orkat jobba om jag slängt i mig ett par panodil först. På ren viljestyrka. Mitt mantra upprepar sig igen så länge jag kan stå upp kan jag jobba. Men nu är jag hemma och jag ska verkligen försöka kurera mig. Hoppas verkligen att de hittade någon vikarie istället för mig nu. :/

Känner mig inte alls pigg just nu. Ska glida ner i ett varmt bad och sen ska jag nog lägga mig på soffan och vila lite.

3 kommentarer:

Marie sa...

Jag har precis samma tänkande aom dig. Så länge jag inte har 40 gradersfeber eller magsjuka så kan jag jobba. Och ändå får jag dåligt samvete för att jag är hemma *s*
Men man blir ju faktiskt frisk fortare om man stannar hemma och tar det lugnt :-)

Malla sa...

Jag vet nog inte heller vad man psslar med om man ska ta det lugnt...men jag tror det är bra att du stannar hemma och försöker bli ordentligt frisk!
Krya på dig :)

Malin sa...

BRA där!!!! Självklart ska man tänka på sig själv i första hand och på jobbet i andra hand. Jag tror att du gjorde helt rätt, för både kropp och själ behöver det just nu! Krya på dig!Kramiz M