fredag 11 november 2011

Det pratas mycket om olika cravings när man är gravid. Det roligaste jag hört var nog om en tjej som inte fick nog av garagelukt. Yes, garagelukt. Hon var tvungen att sitta i garaget x antal minuter varje kväll och bara andas in doften innan hon kände att hon kunde gå och lägga sig. Sen är det ju väldigt vanligt att man blir sugen på diverse ätbara saker och några icke fullt så ätbara saker. (Som till exempel blomjord, tavelkrita och murbruk.)

För min egen del har jag inte haft några jättecravings. Mer saker som jag är jäkligt sugen på. Det har varit is/kalla drycker, citrusfrukter, sura saker och mineralvatten. I början av graviditeten var jag väldigt sugen på fräscha saker som frukt, bär och grönsaker. Fortfarande bara måste jag ha mineralvatten och citrusfrukter hemma och jag frossar gladeligen i det. Jag äter åtminstone 1-3 sura citrusfrukter/dygn och dricker även massvis av färskpressad apelsinjuice. (Det blir DYRT med färskpressat, men juice från koncentrat duger inte.)

En dag när Robert kom och hälsade på kände jag mig nästan påkommen på något vis där jag satt med apelsinsaft rinnande över händerna. Jag satt och tryckte i mig två (!) stora apelsiner och detta sköljde jag ner med ett stort glas färskpressad apelsinjuice. Haha.
Men det är väl tur att man inte är sugen på något värre, som exempelvis grädde, glass, lösgodis eller bacon. Jag har heller aldrig vaknat mitt i natten och tvingat iväg min sambo att åka iväg och köpa choklad bara för att jag måste ha det NU. Tur det, eftersom min käre J oftast sover borta på grund av jobbet och jag förmodligen skulle bli utan ändå.

Har ni haft några särskilda cravings under graviditeten och isåfall vad?








Alltid i min kyl.

6 kommentarer:

snigelpicka sa...

Haha cravings efter garagelukt, jo jag tackar :-D

Wilda Mathilda sa...

Ja, mineralvatten, apelsiner och suuurt, som t.ex. grapefrukt eller liknande.
Och så lustigt nog champagne. Jag kan inte prata om det utan att det vattnas i munnen. Riktigt torr, fräsch bubblig champagne...mmmm! Men det får tyvärr vänta ett tag till. :o)

Kram

Sara sa...

Är mest sugen på brieost men är nog mer för att jag inte får äta det. Har varit väldigt sugen på sura saker, har ätit massor av satsumas och apelsiner men de senaste veckorna har jag varit väldigt sugen på kebabtallrik också, inte så bra :-)Tack och lov inte så sugen att jag köper det varje gång jag blir sugen.

Apropå craving så kunde min sambos mormor inte få nog av att lukta på bensin när hon var gravid för många år sedan...

Tessan sa...

När jag väntade Robin var det nog glass som var det största suget. Jag kunde äta iallafall 3 glassar om dagen vissa dagar. Och så åt jag gärna frukt eller chokladbollar. Fast jag kan inte säga att jag hade det så illa att jag var tvungen att ha, mer att jag var sugen.

Med Linus var det ännu lite lindrigare om jag minns rätt, men jag tror jag åt mycket frukt då med och så ville jag gärna ha Maltesers.

Caroline Elisabeth - Mamma till Jennifer sa...

Jag hade en cravings efter fefferonis under min graviditet. Kunde sätta i mig en burk på två dagar, min mage var mindre glad över det. ;) Haha! Konstig man blir under graviditeten. :D

Sv. Japp, hela bloggen har jag kikat igenom. Kanske inte läst allt men jag har kikat på det mesta :) Från första inlägget till sista. ;) Gillar den skarpt!

Ja jag har i alla fall sett dig någon gång, det är jag hundra på. Du är sååå bekant. Men eftersom vi bodde i samma stad är det inte så konstigt. :)

Ha en fin lördag! Kramar

Lisa sa...

Jag knaprade is :P

Kram /lising