onsdag 22 september 2010

Förut när mamma och jag var på väg till min moster skrek mamma: STOPPA BILEN - KANTARELLER PÅ HÖGER SIDA!
Eller ja, det gjorde hon ju inte riktigt eftersom det var hon som körde. Men något åt det hållet. Den damen har begåvats med kantarellblick minsann. Såpass mycket att hon spottar dem från bilen till och med! Jag är imponerad.

Well. Vi klev ut för att plocka de kantisar vi såg vid dikeskanten. Men när vi klev över diket och såg att ett gyllene fält av kantareller bredde ut sig framför oss fick mamma något vilt i blicken. Hon började ivrigt, men med varsam hand att plocka de små godingarna.

Ganska snart insåg vi att den stackars lilla tvåliterspåse som jag hade med mig inte räckte. JAG HAR EN STÖRRE KASSE I BILEN, utropade mamma förnöjt och skuttade över diket igen för att hämta den. På fem minuter fick vi den här skörden ni ser på bilderna nedan. Jag fick alltihop eftersom mammas frys redan var överfull av skogens guld.

Imorgon ska det rensas.



Om ni undrar varför stekspaden ligger där kan jag tala om att det är för att jag såg två monsterspindlar komma krypande över köksbordet efter att jag hällt ut svampen. De levde inte särskilt länge ska ni veta. Tack stekspaden för det! Samtidigt som jag skrek: iiiiiiiiihhh, och inte alls kände mig särskilt macho, dräpte jag dom.

1 kommentarer:

Malla sa...

Haha, rolig mamma du har :D