onsdag 22 september 2010

Efter jobbet följde jag med mamma hem och umgicks lite. Käkade middag där också. Fiskbullar var det som serverades. Inte till mig då, som inte äter det, men jag åt mammas egenodlade potatis och nyskördade tomater istället. Och äggsås och blomkål. Låter kanske som en weird kombo, men jag kan lova att det var gott!

Efter maten åkte vi till min moster. Hon hade bjudit dit lite folk för att "prata" med hennes trollbord. Höhhö, det låter som vi är värsta konstiga släkten. Men bara för att det övernaturliga intresserar oss så är vi ganska normala trots allt. Det var som vanligt spännande och imponerande och intressant att se bordet svara på allas frågor.

Här kommer lite info om trollbord för er som inte vet vad det är för något.

Trollbordet används för att spå, få svar på frågor och kontakta andar. Bordet har sina traditioner i Värmland ända från den finska invandringen under 1600-talet och fram till 1900-talets första decennier.

Trollbordet är av pelarmodell och har tre ben -– ja, nej och räkneben. Det tillverkas uteslutande av al-trä och metallföremål såsom spik/skruv etc. får inte förekomma vid tillverkandet.

Den som ställer en fråga till bordet ska ha en lätt handkontakt med bordet. Bordet svarar genom att lyfta på antingen sitt ja, nej eller räkneben. Räknetal kan också översättas till bokstäver, t.ex. 1=A, om man vill bokstavera till ord. Även tysta frågor kan ställas till och bli besvarade av trollbordet.

Hemligheten med trollbordet är den ärvda traditionen d.v.s. “dopet” som bordet genomgår. Sedan 20-talet har den speciella konsten att tillverka trollbord gått i arv, inom en släkt i Värmland, som fört trollbordets traditioner vidare in på 2000-talet.




Har ni testat någon gång? Idag fick jag iallafall reda på att min skyddsängel heter Hilda eller om det var Hilma, och jag tror hon var min morfars moster om jag inte blandat ihop informationen.

2 kommentarer:

Marie sa...

Ja i stort sett vaje vecka i alla fall :-)

Nej jag har aldrig testat trollbord. Vet inte om jag skulle våga heller :p men det verkar spännande :-)

Jenny sa...

Trollbord har jag aldrig provat på, men det låter intressant :).

Är det medium som sysslar med trollbord eller vart hittar man dem som Pratar? läser av? eller vad man nu gör med trollborden. Känner mig aningens blond nu :P

ps sitter och läser igenom dina inlägg nu, bäst att förklara så du intre tror att jag "kommentar-terrar" dig :P

Kram