onsdag 24 mars 2010

Ja, då har jag spenderat ännu en dag på sjukan. Dagen har sett ungefär likadan ut som igår. Vi har tränat att ta lite blodtryck och FAN vad jag har svårt för att höra om det inte är knäpptyst i rummet! Känner mig helt dum i huvudet som har så svårt för att klara att ta ett simpelt jävla blodtryck. Frustrerande. Tacka vet jag den elektroniska varianten som vi har på jobbet. Förstår inte varför inte det används överallt nowadays.

Har haft en patient med blodsmitta idag. Och det fick jag och min handledare reda på EFTER att jag hade varit där och tagit ett blodsocker UTAN HANDSKAR. Det kändes ju lite sisådär, men med tanke på att varken hon eller jag hade några sår eller så är det ingen fara, men såklart obehagligt ändå. Sedan skulle det tas fem rör med blod där också och det var lite obekvämt att assistera min handledare genom att sätta in och ta ut rör när hon höll i nålen, som inte jag vågade använda. Sen fick vi märka allt med en markering som det står "Blodsmitta" på. Jag är ju livrädd för sånt där. Ibland undrar jag hur det kommer sig att jag fick för mig att jobba inom vården. Jag är skraj för sjuka människor. Det är något av det värsta jag vet faktiskt. Att befinna mig på Apoteket eller i ett väntrum på sjukhuset tillsammans med andra sjuka personer gör mig jävligt orolig och irriterad. Särskilt när de typ hostar rakt ut i luften utan att hålla en hand för truten eller så. Huu! Känns som att jag får deras bacillusker rakt i plytet.

Har varit med en skittrevlig patient på en undersökning idag också. Ett ultraljud av hjärtat. Det var spännande! Jag fick sitta med i rummet och kolla, tillsammans med sköterskan och läkaren som arbetade tillsammans. Mycket intressant. Hoppas jag får följa med på fler undersökningar i framtiden. Min handledare flexade hem lite tidigare idag vilket gjorde att jag också fick gå hem. Det var skönt. Jag har varit så himla trött idag igen! Hoppas på att kunna komma i säng tidigt, men det vet vi ju hur det brukar gå med det. Två dagar kvar på hospitalet denna vecka, sen är jag ledig därifrån lör, sön, mån. På lördag ska jag jobba på mitt gamla vanliga plejs i Grums.

2 kommentarer:

Marie sa...

Trevligt att få reda på efteråt att patienten hade blodsmitta. Tur att det gick bra ändå :-)

Jag skulle också vilja vara med under ett ultraljud. Eller det har jag faktiskt, när veterinären var ute och hos oss och ultraljudade en häst :-) Men det skulle vara kul att få se igen :-)

K sa...

Spännande! Ses vi nästa vecka??? Fast nää..det gör vi nog inte, jag jobbar fre, lör och sön. Jobbar vääldigt olika, nu är jag ju ledig LÄNGE pga skolan. Sedan jobbar jag...eh, 7-9 april så då lär vi ses. :D Kram K