torsdag 2 juli 2009

Imorgon ska jag iväg och göra halkbanan, eller riskutbildningen som det så fint heter nowadays. Jag är lite nervös faktiskt. Förra gången jag gjorde den, (Ja, jag har gjort den förut, teorin också, men sen gick tiden ut och jag var tvungen att göra om allt. Vilket jag inte orkade. Nu är det nya friska tag som gäller.) var jag jättenervös. När de pratade med mig i högtalarna i bilen och gav instruktioner lutade jag mig framåt och svarade "Okej..." KursivInte för att jag visste var jag skulle prata så de hörde mig eller om de ens hörde mig, men jag tyckte det var ohyfsat att inte svara när de pratade med mig liksom. Sen fick jag veta att de inte kunde höra mig. Pinigt. Jag körde även med handbromsen i en gång. Vi hade bytt bil med varann och jag var så nervös så jag glömde lägga ur den. Men det gick ju bra ändå. Och godkänd blev jag ju så.

Jag hoppas att det går bra imorgon också. De är så fiffiga nu att de delat upp det i två delar. Först är det som vanligt, man kör omkring i olika väglag och situationer, 1600 spänn kostar det för de tre timmarna som det tar. Sedan är det en teoridel på två-tre timmar vid ett annat tillfälle. Det pratas mycket om alkohol i trafiken och så vad jag har förstått. Det kostar ytterligare 800. Fiffigt va? På så vis suger man ut ännu mer pengar av de stackarna som ska ta körkort! Blä.

Well, halkbanan gäller sen i fem år så jag har lite tid på mig att göra teori och uppkörning. Det kan jag meddela redan nu att jag INTE kommer att göra i sommar. Jag har alldeles för mycket att göra ändå. Tidigast i höst/vinter lär det bli. Men det ska ändå bli skönt att kunna bocka av en av de tre grejerna från listan. Wish me luck!
Direkt efter halkandet ska jag bege mig till jobbet. Jobbar kväll. Återigen jobbar jag fredag, lördag, söndag, måndag. Tråkigt! Helgen känns så lång. På ett dåligt sätt.





0 kommentarer: