fredag 18 december 2009

Hittade en julig lista hos Jenny som jag snodde.

Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Jag SKA jobba på julafton. Kvällen.

Bakar du något till jul? Vad?
Nej, inte i år. Jonas bakar nog något. Annars har jag och Jennie brukat göra lussekatter tillsammans bland annat. I år marinerar jag oliver istället.

Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
Med russin såklart. Jag älskar russin.

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Hemmagjort.

Knäck eller ischoklad?
Blä. Inget av det. Knäck är äckligt sött och så jävla segt att man blir galen. Ischoklad ilar i gommen. Det är väl det där kokosfettets fel. Usch!

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
Har ingen i år faktiskt.

Som fönsterprydnad; Stjärna eller Elljusstake?
Stjärna, annars ska det vara en jävligt fin elljusstake!

Vill du ha julkort med brevbäraren eller i mailen?
Inte för att jag supergärna vill ha några julkort, men OM jag får vill jag såklart ha från brevbäraren. Skickar inte julkort själv heller.

Vilka färger har ni till jul?
Mestadels vitt faktiskt.

När julpyntar du hemma?
I november någon gång. Vill ju att sakerna ska hinna stå framme ett tag innan det är dags att ta bort det igen. I år har det av förklarliga skäl (ofärdig och rörig lägenhet) inte blivit så mycket pyntat. Två stjärnor i fönstren, en vit amaryllis och tre vita hyacinter. That´s it.

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Nej.

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Ljus och snygga kulor.

Har du ett färgtema i granen?
Ja. Vitt, svart och silver är det som gäller.

Levande gran eller plastgran?
Visst, en levande gran luktar gott och allt det där, men är ni medvetna om alla barr?! Det är barr tamejfan överallt. Inte värt det. Här kör vi med plastgran. En vit en.

Hur ser din julfrukost ut?
Min julfrukost är en vanlig frukost. Inget annorlunda mot alla andra dagar på året.

Brukar du göra någon speciell aktivitet på julafton?
Åka runt mellan mammor och pappor och svärföräldrar och så.

Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Vi gör inte vår egen glögg, nej.

Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Någon slags vinglögg. Märke vet jag inte. Är inte sörskilt förtjust i glögg. Jonas däremot är en äkta glöggälskare!

Vad brukar ni ha i glöggen?
Jag brukar bara ha russin. Inga mandlar för mig.

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Apelsiner och clementiner är A och O.

Vilken är din favoritjulskiva?
Äger bara en skiva. Den är bra. Men jag vet inte vad den heter. Den ligger nerpackad nånstans för tillfället.

Vilken är din favoritjullåt?
Feliz Navidad. ;)
Och Fairytale of New York.

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet?
Hmm. Jag äter ju praktiskt taget ingenting på julbordet så det var en svår fråga. Rödbetssallad, omelett, rödbetssallad, omelett? Svampomeletten såklart. Den vill jag inte vara utan. Eller Jonas revbensspjäll med rosmarin.

Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Har gjort en potatisgratäng någon gång. Annars stod jag för ris á la maltan förra året till exempel. Jonas brukar göra revbensspjäll. Hans specialitet.

Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Med russin fast jag är inte jätteglad i vört.

Risgrynsgröt eller Ris à la malta?
Ris á la malta.

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Nej tack du!

Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Ja tack.

Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått?
Fått och fått. Vi hittade ett recept på hallon & chokladmarmelad förra året som var jävligt gott.

Är ni en stor familj/släkt som firar tillsammans?
Brukar börja dagen innan julafton hos Jonas far. Där dricks det glögg och äts skinksmörgås. Sedan brukar vi vara hos min papi på förmiddagen på julafton, för att sen dra vidare till någon av mamma, hennes systrar eller mormor (vi alternerar ställe varje år), och sen hem till svärmor och compani med hela Jonas syskonskara, respektive och barn. Ja, det är mycket folk.

Vad är dina planer på julafton?
Jag ska jobba. Så jag hinner inte med så mycket innan tror jag. Kanske går till pappa innan en sväng och umgås. När jag kommer hem ska väl jag och Jonas mysa. Fast det blir nog inte så mkt firande eftersom vi inte ska ge varandra något i år. Det blir en tråkig julafton.

Tittar du varje år på Kalles julafton?
Var många år sedan jag slutade med det. Visst kan jag kolla om det är på, men jag ställer liksom inte klockan efter det.

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalles julafton?
Ingen aning faktiskt. Men Robin Hood gillar jag. Gillar det där med att ta från de rika och ge till de fattiga.

Brukar du titta på Kan du vissla Johanna?
Nej.

Har du sett Karl-Bertil Jonssons jul?
Nej.

Har ni tomte hemma?
Alltid! Han kan vara i vilket skick som helst. Sist hade vi en tomte med finsk brytning (tror jag det var?) i flipflops. I Jonas familj är det oftast han som agerar tomte.

Köper du julklappar till många?
JA! Fortfarande alldeles för många trots att vi dragit ner på det rejält sen förra året och inte köper till alla Jonas syskon och respektive.

Tycker du att det ska vara julklappar till alla eller bara barnen?
Tycker det är viktigast att barnen får för det är ändå de som bryr sig mest. Gillar inte den här köphysterin som blir i samband med julen.

Tycker du att julklapparna ska slås in i affären eller vill du göra det själv?
Det får de gärna göra i affären så slipper jag! Är skitdålig på sånt. Det blir snett och krokigt.

Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Ett enfärgat i en färgglad färg kanske? Spelar kvitt.

Roligast att få i julklapp?
Klappar med en tanke bakom. Eller nyttogrejer, det vill säga saker som man verkligen behöver. Eller saker som man önskat sig.

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
Att jag håller mig någorlunda frisk och att jag mina elaka värden går ned och blir normala. Och att jag ska lyckas bli gravid nästa år.

0 kommentarer: