torsdag 24 september 2009

Jag har fått jätteont på höger sida av halsen och är dessutom svullen. Det liksom sticker och gör ont både inuti halsen och utanpå. Halsmandlarna säger Jonas, lymfkörtlarna säger jag. Jag är skiträdd. Man ser svullnaden på den sidan med blotta ögat. Jag tror inte att det är mandlarna. Jag har ju inte ont i själva halsen. Inte ett dugg. Det är säkert något hemskt. Något farligt. Kanske Hodgkins lymfom. :( Jag har stått och skrikit i panik framför spegeln och tvingat Jonas att känna och klämma på min hals. Jag hatar när jag råkar hitta någon knöl eller liknande. Jag blir så orolig.

Förövrigt har jag diagnosticerat mig själv för en annan sak. Jag lider eventuellt av Kroniskt trötthetssyndrom.

"Du som har kroniskt trötthetssyndrom känner dig mycket svag och utmattad och har upplevt det under ett halvår eller mer. Du kan ha infektionskänsla och värk i kroppen. Trots att du sover lyckas du inte återhämta dig. Behandlingen beror vilka besvär du har. Många behöver hjälp att styra sin sömnrytm.

Symtom

En plötsligt trötthet som varar mer än sex månader kan, tillsammans med minst fyra av följande symtom, vara tecken på kroniskt trötthetssyndrom:

problem med korttidsminnet och svårt att koncentrera sig
återkommande ont i halsen
ömma körtlar på halsen eller i armhålorna
lättare muskelvärk
ledvärk i flera leder
huvudvärk
man känner sig inte utsövd när man vaknar
efter fysisk ansträngning får man sjukdomskänslor som håller i sig i mer än 24 timmar."


Jo, jag tackar jag! Det där får jag kanske nämna för läkaren om en månad när jag ska dit. Mycket stämmer ju faktiskt in. Nu har jag ju inte varit såååå trött i sex månader, med det andra stämmer ganska bra.
Faktan är hämtad från vårdguiden.se

Usch, vad orolig jag blir. Ska snart gå och lägga mig i sängen med datorn och kolla på Idol och försöka tänka på något annat innan jag skrämmer upp mig själv alldeles för mycket och inte orkar sova. :(

3 kommentarer:

sister mary sa...

i så fall har jag också den sjukdomen. och hälften av alla jag känner ;) ingen fara milla, ge dig nu. puss å godnatt.

Annika sa...

Men du vet det kan vara något med halsen utan att vara allvarligt. Jag hade ju som varkulor. När en försvann uppkom nya. Men nu är de borta.

Jajjemen! Vill inte slita mig från vhsen underbara tid! Nejdå, har faktiskt en inspelningsbar dvd! Kan inte termen när man spelar in på en sådan, så säger bandar!! Ha det bra! :D

Mamma Dee sa...

Känns som jag också har Kroniskt Trötthetssyndrom! Allt stämmer =( Usch! Tack för dina gulliga kommentarer hos mig! =) De värmer!!! Ska du iväg på tisdag? Jag vill iväg men har inte anmält mig =( Kankse inte finns plats kvar? Vore kul o ses därborta! Sköt om dej! Kram