torsdag 12 mars 2009

Jag blev alldeles nyss väckt av ett telefonsamtal. När jag hörde att det ringde trodde jag direkt att det var från jobbet.
- Hallå?, mumlade jag yrvaket.
- Ja, hej, jag söker Jonas? sa en mansröst i andra änden.
- Eh. Nä, han är inte hemma just nu. (Fortfarande inte riktigt medveten om vad jag sa eller gjorde.)
- Okej. Vet du var han är? Det här är från polisen.
Då höll jag på att svimma.

Det här är från polisen, det här är från polisen, det här är från polisen, det här är från polisen, det här är från polisen...

Med ens var jag klarvaken. Jag trodde att jag skulle kräkas. Så jävla orolig var jag!
Den snälla polisen förklarade att det gällde Jonas bil, flera människor hade ringt in och rapporterat att den stod vid vägrenen.
- Det verkar som om han haft inbrott. En sidoruta är krossad.
Jag drog en lättnadens suck över att det inte var "värre" än så, men självklart var det ju inte kul att höra att vi haft inbrott i bilen och särskilt inte att de förstört den! Klåfingriga jävlar som inte kan hålla sig till det som är sitt.

Jag gav iaf polisen Jonas mobilnummer så han kunde ringa och berätta vad som hade hänt.
Själv kastade jag mig på telefonen och ringde mamma med bultande hjärta. Jag kände att jag var tvungen att prata med någon. Jag darrade fortfarande av rädsla.
När vi pratat klart ringde jag Jonas för jag ville höra hur han tagit den tråkiga nyheten och kolla så att han levde. Det visade sig att han inte visste vad som hänt. Jo, polisen hade ringt, men det var från privat nummer så Jonas, som var i full gång med att fotografera örnar, hade tryckt bort samtalet i tron att det inte var något viktigt. Istället var det jag som fick berätta (så gott jag kunde) vad som hänt. Det var inte kul.

Jag hade så jävla svårt för att somna inatt. Somnade inte förrän runt tre-halv fyra. Det kan ha berott på den konstiga känslan jag hade i magen att allt inte stod rätt till, men jag misstänker att även månen hade ett finger med i spelet. Nu finns det iaf ingen chans att jag somnar om igen, så det får bli till att lägga sig en stund mitt på dagen sen om jag ska orka mig igenom denna torsdag.

Fy fan. Jag har fortfarande ont i magen efter det där samtalet.

3 kommentarer:

Buzaan sa...

Usch va läskigt.. Ja denna månen spelar spratt med en så fort den är hel.. Har oxå svårt o somna då..
tur att de "bara" var inbrott iaf så de inte var värre.. Även om de inte är kul med inbrott.. Här blev vi av med volvo märket i grillen för nån vecka sen.. Att folk inte kan låta bli saker o ting!!

Anonym sa...

Jag hade kissat ned mig om polisen ringde mitt i natten. USCH. Tycker synd om dig, man blir ju vettskrämd. :( Och trist med bilen. Nässprayen är förresten snart slut ho ho - måste givetvis köpa ny. :D

Marie sa...

Ja bättre telefonsamtal kan man ju vakna av tycker jag. Huu.
Hoppas du mår något bättre nu i alla fall :-)

Min kväll var helt okej, satt och kollade i gamla almanackor samtidigt som jag gluttade på tv :-)